Bar, restauracja, kawiarnia – to marzenie wielu osób, choć trzeba uczciwie przyznać, że nie jest to łatwy biznes. Własny lokal wymaga świetnej organizacji, ciągłej walki o utrzymanie jakości oraz ponadprzeciętnej dbałości o zadowolenie klientów. Dlatego odpowiedź na pytanie, jak do lokalu skutecznie przyciągać gości, czy też jak wypromować lokal gastronomiczny, jest dość złożona.
Na początek ważna uwaga – w przypadku lokalu gastronomicznego nie wystarczy zatrudnić dobrego specjalistę od marketingu lub powierzyć wszystkie sprawy związane z promocją agencji marketingowej. Specjalista może bardzo pomóc, ale nie będzie miał on bezpośredniego wpływu na wiele czynników, od których zależy sukces kawiarni czy restauracji – takich jak np. smak potraw czy wystrój lokalu. Musimy więc mieć świadomość, że na skuteczny marketing lokalu gastronomicznego składa się o wiele więcej niż tylko działania stricte reklamowe. I choć zasada ta obowiązuje także w innych obszarach biznesu, nigdzie nie jest tak ważna jak w branży gastronomicznej i hotelarskiej.
Co jest najważniejsze w kawiarni lub restauracji, by przyciągała klientów, którzy będą z zadowoleniem do niej wracali? Być może sądzisz, że jakość serwowanego tam jedzenia? Rzeczywiście, trudno byłoby uznać, że jakość potraw jest bez znaczenia – przeciwnie, są one bardzo, bardzo ważne (dlatego nie ma sensu oszczędzać np. na jakości składników, bo prędzej lub później się to zemści).
Ale nawet restauracja przygotowująca najsmaczniejsze obiady w mieście lub kawiarnia serwująca najwspanialsze desery nie odniesie marketingowego sukcesu, jeśli będzie w niej kulała obsługa klienta.
I to jest właśnie ten kluczowy aspekt – w przypadku lokalu gastronomicznego niesamowicie istotny – bez którego nawet najdoskonalszy marketing i najsmaczniejsza kuchnia weźmie w łeb. Sorry, ale choć mogę pomóc Ci w wypromowaniu lokalu, nie mogę ponosić odpowiedzialności za niemiłych kelnerów, za obsługę mylącą zamówienia lub za niezadowolonych pracowników, którzy mszczą się za złe traktowanie, robiąc firmie czarny PR w sieci. O zadowolenie klientów (ale i pracowników!) musisz zadbać Ty – właściciel lokalu. I zachęcam, żeby właśnie najwyższa jakość obsługi każdego dnia była dla Ciebie priorytetem.
Załóżmy jednak, że aspekt obsługi w lokalu mamy dopracowany do perfekcji. Dopiero teraz możemy skupić się na działaniach, które będą bardziej wprost odnosiły się do marketingu. Wiedz jednak, że w przypadku kawiarni, restauracji, czy nawet baru z frytkami, marketingiem jest naprawdę wszystko, co dzieje się w kontekście lokalu. Dlatego właśnie gastronomia jest tak fascynująca, ale zarazem tak wymagająca i trudna.