Jeśli jesteś początkującym freelancerem, chcesz zdobyć doświadczenie i wzbogacić swoje portfolio, dobrym rozwiązaniem może być korzystanie z serwisów ofertowych. Znajdziesz ich naprawdę sporo, co powinno zapewnić Ci dopływ stałych zleceń. Poza oczywistymi plusami, mają one jednak dość dużo minusów. Sprawdź, czy rzeczywiście opierać na nich swoją działalność.
Portale z ofertami to wszelkiej maści serwisy, w których nabywcy poszukują wykonawców różnego rodzaju prac. Począwszy od remontowych, przez mniejsze i większe naprawy, do zleceń dotyczących pisania tekstów, opracowania grafiki czy pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Aktualnie panuje dość duża konkurencja między przedmiotowymi stronami, co powoduje, że masz szansę pozyskać dość liczne grono potencjalnych klientów.
Do najpopularniejszych należą:
• Useme,
• Oferia,
• Oferteo,
• Favore,
• Freelancer.
Jeśli chcesz zdobywać kontrakty z takiego źródła, musisz w danym portalu założyć swoje konto. Zwykle jest to bezpłatne, natomiast licz się z tym, że darmowy profil wiąże się z szeregiem ograniczeń (m.in. z limitem zgłoszeń). W innych za przyjęcie i realizację zlecenia potrącane będą prowizje, które pomniejszą Twój zarobek.
Dlaczego warto korzystać z portali ofertowych?
Przede wszystkim możesz dotrzeć do sporej grupy użytkowników, co na początku działalności ma istotne znaczenie. Z założenia, w ten sposób pozyskujesz zamówienia dość tanim kosztem. Nie musisz inwestować we własną stronę www, czy płatną reklamę.
Po drugie, wykonując powierzone obowiązki rzetelnie, budujesz swój wizerunek, uzyskując od zleceniodawców oceny wykonanej pracy.
Po trzecie, wyrabiasz sobie markę i tworzysz portfolio, które później będzie stanowiło Twoją kartę przetargową w negocjacjach. Często zdarza się tak, że zadowolony klient podejmuje z Tobą stałą współpracę już na zupełnie innych warunkach niż w portalu. Ponadto, możesz również liczyć na polecenia i zdobywanie kolejnych prac w ten sposób.
Po czwarte, w pewien sposób uczysz się biznesu. Poznajesz zasady współpracy z kontrahentami, operowania briefem, ustalania warunków (m.in. ceny, czasu realizacji), negocjacji i prowadzenia działań reklamowych. Taka wiedza z pewnością przyda Ci się w przyszłości.
Przeczytaj także:
Czy warto szukać zleceń na Oferii?
Jakie są minusy serwisów ze zleceniami?
Największą bolączką tych portali są niskie stawki. O ile klienci bardzo często nie wiedzą, jakie kwoty obowiązują w danej branży, o tyle wykonawcy powinni mieć pełną tego świadomość. Niestety, podawanie sum poniżej ceny ustalonej przez kupującego (i tak zazwyczaj stosunkowo niskiej) jest na porządku dziennym. Bazując na tych zleceniach nie licz, że zarobisz kokosy.
Powszechną praktyką np. w branży copywritingu jest zamawianie tekstu próbnego, oczywiście bezpłatnie, co też stanowi wadę.
Kolejnym minusem jest spora konkurencja, gotowa zrobić coś za półdarmo. Wadą mogą być też opłaty za pełną możliwość korzystania z wszystkich funkcjonalności danego serwisu.
Portale ofertowe – czy opierać na nich biznes?
Choć strony z ofertami mają swoje wady, to dla kogoś, kto rozpoczyna swoją przygodę z daną dziedziną i chciałby stworzyć portfolio, może być to dobre rozwiązanie na początek. Daje szansę pozyskania ciekawych projektów i dotarcia do potencjalnych klientów, z którymi można zbudować trwałe relacje i współpracować już poza konkretnym portalem.
Ponadto czasami rzeczywiście trafiają się zlecenia-perełki, dla których co jakiś czas warto wracać i sprawdzać, co nowego pojawiło się na danej stronie.