Czy to możliwe, że Polacy spędzają mniej czasu w internecie (w tym także w social mediach) niż przed rokiem? Na to właśnie wskazują dane, które znalazły się w raporcie Digital 2024 Poland. Sprawdźmy, jak mieszkańcy Polski spędzają swój czas.

Dzięki raportowi Digital 2024 Poland na temat internetu oraz mediów społecznościowych w Polsce prześledzimy, ile czasu poświęcamy poszczególnym aktywnościom. Dane uwzględniają mieszkańców Polski w wieku od 16. do 65. roku życia.

Co ciekawe, we wszystkich obszarach da się zauważyć tendencję spadkową. Ogólny czas korzystania z internetu wynosi w Polsce 6 godz. i 17 min na dobę. To spadek w stosunku do poprzedniego roku aż o 24 min.

Czy to znaczy, że jesteśmy już zmęczeni aktywnością w wirtualnym świecie?

– Niektórzy eksperci interpretują to tak, że być może korzystamy z internetu w sposób coraz bardziej selektywny. Kiedyś w większym stopniu zanurzaliśmy się w social media i w ogóle, w wirtualną sieć. Obecnie coraz staranniej wybieramy, na co chcemy przeznaczyć czas. Można powiedzieć, że korzystamy z internetu w sposób bardziej świadomy. Czy jednak taka interpretacja jest prawidłowa, o tym będziemy mogli się przekonać tylko wtedy, gdy trend ten będzie utrzymywał się przez kilka kolejnych lat – mówi Marcin Pietraszek, trener social media w firmie szkoleniowej Empemedia.

Zobaczmy, jak prezentują się dane w odniesieniu do poszczególnych aktywności.

  • Przeciętny mieszkaniec Polski ogląda telewizję (w tym również serwisy streamingowe typu Netflix) ok. 3 godz. i 10 min na dobę. To o 16 minut mniej niż w poprzednim roku.
  • W social mediach (czyli m.in. na Facebooku, Instagramie, YouTube, TikToku, X) mieszkańcy Polski spędzają 1 godz. i 54 min. Czas ten skrócił się o 7 min. w stosunku do poprzedniego okresu.
  • Na czytanie gazet, i to zarówno papierowych, jak i wydań internetowych, poświęcamy średnio 1 godz. i 10 min., czyli o 14 min. mniej niż rok wcześniej.
  • W internecie chętnie słuchamy muzyki poprzez serwisy streamingowe – przeciętnie zajmuje nam to ok. 1 godz. i 19 min., ale okazuje się, że to o 6 minut krócej niż poprzednio.
  • Zarówno poprzez internet, jak i w formie tradycyjnej, nadal chętnie słuchamy radia. Średnio, badany mieszkaniec Polski poświęcał na taką aktywność w ciągu doby 1 godz. i 46 min. A to daje 4 minuty mniej niż rok wcześniej.
  • W internecie poszukujemy też wiedzy. Przeciętny Polak przez 42 min. dziennie słucha podcastów – to krócej o 2 minuty niż w poprzednim badaniu.
  • Co ciekawe, gry zajmują nam tylko 43 min. na dobę, ze spadkiem w stosunku do wcześniejszego okresu o 6 min.

Trzeba oczywiście pamiętać, że przedstawione dane dotyczą średniej, a to zawsze nieco zamazuje obraz. Interesujące byłyby badania z podziałem na poszczególne grupy wiekowe. Lepiej obrazowałyby sytuację i odzwierciedlały ewentualne problemy. Można się domyślać, że senior więcej czasu poświęca na oglądanie telewizji, niż na gry. Ponadto, osoby starsze z pewnością chętniej słuchają radia.

Przedstawiona średnia jest dość optymistyczna. Zakładając, że z internetu korzystamy także w pracy, niecałe 6 i pół godziny w ciągu doby to nie tak dużo. A już 43 minuty grania na konsoli w odniesieniu do młodzieży, większości rodziców wydałoby się zapewne wynikiem mało realnym. Dodajmy jednak do tego prawie 2 godziny korzystania z social mediów oraz czas spędzany w innych serwisach (w tym Netflix) i wyjdzie na to, że nawet nastolatki przez dużą część czasu, w którym nie śpią, pozostają „przyssane” do wirtualnej sieci.

Coroczne raporty Digital przygotowywane są przez Simona Kempa i zespół Kepios, przy udziale firm We Are Social oraz Meltwater. Podsumowanie polskiej edycji raportu znajdziesz tutaj.