Ile kosztuje reklama na Facebooku? Konkretne przykłady

Właściwie każdy, kto dopiero zamierza skorzystać z reklam w mediach społecznościowych, musi zadać podobne pytanie: ile kosztuje reklama na Facebooku? I choć, jak to zwykle w podobnych sytuacjach, nie istnieje jedna uniwersalna odpowiedź, spróbuję się do niej przybliżyć, a nawet podać konkretne kwoty.

Pomysł na napisanie tego tekstu chodził za mną od dawna. Zdaję sobie sprawę, że wszelkie dane na temat kwot przeznaczanych na reklamę na Facebooku są szacunkowe i należy je dostosować do konkretnej sytuacji. Z tego powodu nawet trenerzy i praktycy, którzy prowadzą szkolenia z Facebooka, unikają operowania jakimikolwiek kwotami. Bardzo trudno „wyciągnąć” od nich informacje na temat przykładowego kosztu konwersji lub budżetu miesięcznego. Tym bardziej więc mam nadzieję, że ten wpis dla wielu osób okaże się pomocny.

Reklama za setki tysięcy lub… 2 złote

Odpowiedź na tytułowe pytanie jest zawsze problematyczna. Rozliczenie reklamy w prasie, czy nawet w portalach internetowych jest stosunkowo proste. Od wydawcy możemy otrzymać cennik, z którego wynika wprost, ile kosztuje reklama na pół strony lub na całą stronę. W portalach jest to trochę bardziej skomplikowane, bo płacimy np. za 1000 wyświetleń bannera reklamowego, jednak przeważnie możemy liczyć na gotowy pakiet np. 50 lub 100 tys. wyświetleń w określonej cenie.

Problem z Facebookiem wynika właściwie z jego największej zalety – system ten jest po prostu znacznie bardziej elastyczny. Możemy zamówić kampanię reklamową, która będzie nas kosztowała kilkaset tysięcy złotych, ale minimalna wartość postu sponsorowanego to zaledwie… 2 złote!

Żaden przedstawiciel Facebooka nie zaproponuje nam określonego pakietu w standardowej cenie. Sami musimy zdecydować, ile chcemy wydać na reklamę, a tak szeroki przedział możliwości sprawia, że możemy poczuć się zdezorientowani.

Efektywność reklamy, czyli konwersja

Przedsiębiorcy, którzy wcześniej korzystali z innych form reklamy, np. w prasie lokalnej, czasem zakładają, że skoro na reklamę w gazecie wydawali np. 500 zł miesięcznie, to na reklamę „na takim tam Facebooku” mogą wydać „ze 100 zł góra”. Ale właściwie dlaczego? Dlaczego reklama w internecie – nawet skierowana na konkretny, lokalny obszar, miałaby być tańsza niż reklama w innym medium?

Tak naprawdę punktem wyjścia powinny być nie odgórne założenia, ale cele i efekty. W przypadku reklamy prasowej są one właściwie niemierzalne, bo niby jak mielibyśmy obliczyć konwersję z ogłoszenia w gazecie? Są co prawda sposoby, które mogą nam pomóc, jak kupony rabatowe, które klient powinien wyciąć z gazety i przynieść do firmy, można też zmierzyć wzrost liczby zamówień lub telefonów i maili od klientów w okresie przed promocją i w trakcie. Większość firm tego jednak nie robi.

O wiele więcej danych daje nam reklama internetowa, która umożliwia szczegółowe mierzenie liczby kontaktów z reklamą oraz konwersji. Konwersja to inaczej zrealizowane cele – np. kliknięcia w reklamę lub (najlepiej) pozyskani klienci. Ponieważ jednak cele mogą być różne (np. odwiedzenie strony internetowej, zapisanie się do newslettera, zamówienie oferty) i w praktyce liczy się nie tylko sprzedaż, w dalszej części tekstu pozostanę przy pojęciu konwersji.

Ideałem – w każdym przypadku – byłaby możliwość płacenia za efekty. A więc, jeśli reklama prasowa przyniosła mojej firmie 100 zapytań lub 10 klientów po wydaniu 1000 zł, to pytanie o Facebooka powinno brzmieć: ile muszę wydać, by taki sam efekt osiągnąć za pomocą reklamy w tym portalu.

Oblicz koszt swojej kampanii

Jeśli chcesz wiedzieć, ile powinieneś wydać na reklamę na Facebooku, zacznij od zadania sobie pytania, ile konwersji chcesz pozyskiwać np. w ciągu miesiąca. Odpowiedź „jak najwięcej” nie będzie zbyt dobra z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że w większości przypadków na maksymalną efektywność po prostu nie będzie Cię stać. Po drugie, gdybyś nawet miał nieograniczone środki finansowe, mógłbyś mieć problem z obsłużeniem np. miliona konwersji.

Reklamę na Facebooku można mieć za 2 zł, za 10 zł, za 500 zł lub za 50 tys. zł. Jednak odpowiedni dla Ciebie koszt reklamy zazwyczaj będzie wynikiem kompromisu pomiędzy efektem, jaki chcesz osiągnąć, a Twoimi możliwościami finansowymi. Chcesz wydać na reklamę 100 zł? Żaden problem. Ale żebym mógł odpowiedzieć Ci na pytanie, czy jest to kwota odpowiednia, musiałbym wiedzieć, jakie są Twoje cele.

Załóżmy, że Twoim celem jest 1000 konwersji w miesiącu. Wówczas cena kampanii reklamowej wyniesie 1000 x X zł, gdzie X oznacza cenę za jedną konwersję. Jeśli celem jest pozyskanie 1000 fanów na profilu firmowym lub 1000 transakcji, to z pewnością budżet 100 zł nie będzie wystarczający. Jeśli jednak za cel postawisz sobie 100 nowych fanów na Facebooku, będzie to już możliwe do osiągnięcia.

Przykłady z praktyki

Skąd to wiem? Z doświadczenia. Prowadzę kampanie reklamowe na Facebooku dla wielu firm i w przypadkach, z którymi pracuję na co dzień koszt reklamy na Facebooku mieści się zazwyczaj w granicach od 0,40 do 4 zł za jedną konwersję (przy czym celem jest przeważnie polubienie profilu reklamodawcy, a dopiero na nim prowadzone są działania ukierunkowane na transakcje).

Zakres „od-do” jest przepastny, ale tak to właśnie wygląda. Dopóki więć sam tego nie sprawdzisz, nie będziesz wiedział, jaki koszt konwersji osiągnie Twoja kampania. Bardzo wiele zależy od rodzaju produktu/usługi, ale też od grupy docelowej, do której skierowana jest oferta, czy też po prostu, od jej rynkowej atrakcyjności z punktu widzenia odbiorcy.

Jednak nawet takie, bardzo rozległe widełki, mogą już stanowić dla Ciebie cenną informację. Na początek możesz wyciągnąć średnią z danych, które podałem. Załóżmy, że koszt konwersji wyniesie 2,20 zł. Jeśli więc chcesz „wyciągnąć” z Facebooka 100 konwersji w miesiącu, przeznacz na reklamę 220 zł. Ale jeśli interesuje Cię 1000 konwersji – przeznacz na to 2200 zł, a jeśli 10.000 – 22.000 zł.

Oczywiście, w rzeczywistości przyrost fanów, subskrybentów czy klientów nie będzie wzrastał liniowo, jednak takie ogólne założenia pomogą Ci rozpocząć sensowne planowanie kampanii reklamowej na Facebooku. Potem taką reklamę trzeba stale monitorować, udoskonalać, tak aby dążyć do obniżenia średniego kosztu konwersji. Im lepiej dopracowana reklama, tym ten koszt powinien być niższy.

Ile na Facebooka wydają inni

Jacek Kłosiński, autor bloga Klosinski.net, ujawnił na Facebooku, że kampania reklamowa dotycząca szkolenia on-line kosztowała go 400 zł i pomogła mu sprzedać 217 kursów. Konwersja wyniosła więc w tym przypadku 0,54 zł. Świetny wynik! Musimy jednak wziąć pod uwagę, że mamy do czynienia ze znanym blogerem, influencerem, osobą cieszącą się uznaniem i sympatią swoich odbiorców, a reklama była jedynie uzupełnieniem akcji mailingowej (wysyłki newslettera) do bazy subskrybentów. W tym więc przypadku Facebook miał bardziej charakter pomocniczy niż pełnił funkcję „wirtualnego handlowca”.

Inny przykład – jeden z gości podcastu Mała Wielka Firma Marka Jankowskiego wspomniał, że na facebookową reklamę jednego ze szkoleń przeznaczył 4 tysiące złotych. I choć tam reklama także okazała się skuteczna, to jednak także zdecydowanie bardziej kosztowna.

Również budżety reklam, powiedzmy, typowo firmowych mogą oscylować w przedziale od kilkudziesięciu złotych miesięcznie do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Z mojego doświadczenia wynika, że małe firmy najczęściej decydują się na budżety kilkusetzłotowe – od 100 do 1000 zł. Zauważmy jednak, że są to budżety miesięcznie, a więc choć jednostkowo nie jest to dużo, korzyści osiągane dzięki takim kampaniom wynikają z ich długofalowości.

Na koniec chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy.

  • Reklama na Facebooku nie ma jednej ceny – koszt ustalany jest na podstawie automatycznych aukcji z uwzględnieniem wielu parametrów. Mówiąc w skrócie, im większą popularnością cieszy się dana reklama, tym niższy jest koszt konwersji. Z tego powodu reklama biżuterii (towaru wzbudzającego zainteresowanie konsumentek) przeważnie będzie tańsza w przeliczeniu na 1000 wyświetleń lub 1000 kliknięć niż reklama firmy wynajmującej sprzęt budowlany (oferta dla biznesu w dość wąskiej kategorii).
  • Koszt konwersji będzie zależał także od tego, co jest Twoim celem. Jeśli interesuje Cię pozostawienie kontaktu przez potencjalnego klienta lub dokonanie transakcji, koszt ten może wynieść np. kilkadziesiąt złotych. Jeśli jednak konwersją będzie przejście na stronę internetową lub polubienie profilu na Facebooku, koszt może spaść nawet do kilkudziesięciu groszy.
  • Po kilku miesiącach kampanii i jej optymalizacji będziesz mógł w prosty sposób powiązać budżet z efektami. Jeśli średni koszt konwersji z kilku miesięcy wyniesie np. 2 zł, to daje Ci to przybliżoną informację na temat tego, jaką kwotę musisz wydać, aby osiągnąć np. 1000 konwersji.
  • Kampanię na Facebooku najlepiej prowadzić w sposób ciągły. W większości sytuacji, gdy promujemy daną markę bądź jej ofertę, lepiej wydawać mniejsze sumy przez dłuższy czas niż jednorazowo wydawać większe kwoty. Wyjątek stanowią okresowe promocje i inne akcje, które powinny wiązać się z „mocnym uderzeniem” w krótkim czasie.

A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat reklamy na Facebooku, zapraszam Cię także do lektury dwóch innych wpisów:

Marcin

Moja specjalność to zarządzanie i marketing w małych i średnich firmach, ze szczególnym uwzględnieniem public relations, social mediów oraz budowania reputacji w internecie. Moja firma: Empemedia.pl. Moje książki - zerknij tutaj!

  • Marcinie, bardzo fajny artykuł. Brakuje mi jedynie bardziej konkretnych przykładów. Jacek Kłosciński sam przyznał, że największą sprzedaż zapewniłą mu lista malingowa i organiczne rozejście się informacji o kursie więc trudno powiedzieć, jak reklama na Facebooku wpłynęła na sprzedaż. Bardziej ciekawe byłyby przykłądy Twoich kampanii. Ale ogólnie bardzo fajnie napisane!

    • Dzięki! Oczywiście, co do Jacka – zgadza się i w tekście też o tym wspomniałem. Chciałem po prostu pokazać, że nawet w przypadku produktu z tej samej kategorii – w tym przypadku szkoleń, kampania może kosztować 400 zł, a może to być 4000 zł, w zależności od konkretnej sytuacji. Niestety, nie mogę ujawniać szczegółów kampanii moich Klientów, ale widać w nich, jak wiele zależy chociażby od branży. Np. produkty dla konsumentów, a szczególnie konsumentek, mogą mieć bardzo niski koszt konwersji, podczas gdy na drugim kraniec skali trafiają np. usługi dla biznesu. Ale znów – to ogólniki, a w praktyce każda sytuacja jest trochę inna.

      • To prawda. Sam to widzę po swoich kampaniach. Nie istnieje żadna gotowa strategia. Trzeba testować 🙂 Pozdrowienia i będę tu z przyjemnoscią wracał!

  • Bardzo dużo wiedzy przydatnej.

  • No sam próbowałem się reklamować na facebooku ostatnio, torchę ceny już podskoczyły – ale facebook teraz króluję w tej materii bez dwóch zdań

    • Ceny mogą się także zmieniać okresowo, np. prawie na pewno zdrożeją przed Bożym Narodzeniem.