Ten, kto planuje założyć wkrótce działalność gospodarczą, powinien szczególnie dokładnie przyjrzeć się kierunkom, w jakich podąży biznes w 2024 r.  Obecne zdarzenia społeczno-ekonomiczne wpłyną z pewnością na sytuację i funkcjonowanie firm w nadchodzącym roku.

Nowy rok niesie ze sobą nowe szanse i nowe wyzwania, a obserwując życie społeczno-gospodarcze możemy zauważyć trzy główne trendy.

Digitalizacja i transformacja cyfrowa

Przede wszystkim bardzo widoczny jest proces digitalizacji i transformacji cyfrowej. To oczywiście trend, który jest z nami od dawna, ale z każdym rokiem przybiera na sile. Przedsiębiorstwa duże i małe, bez względu na to czym się zajmują, muszą przenosić się do internetu i korzystać z nowoczesnych technologii.

W najbliższym czasie na pewno rozwijać będą się rozmaite platformy e-commerce, coraz większego znaczenia nabierają także biznesy skoncentrowane na analizie danych oraz wykorzystywaniu sztucznej inteligencji.

Ekologia i zdrowy styl życia

Większe poszanowanie środowiska naturalnego, ale także zdrowia pracowników, to dziś nie tylko wewnętrzna sprawa firmy. Dostosowania standardów wymagają od przedsiębiorców zarówno przepisy prawne, jak i coraz bardziej świadomi klienci. Odpowiedzialność społeczna biznesu staje się faktem.

Personalizacja i doświadczenie klienta

Klienci przyzwyczaili się do spersonalizowanych ofert i związanych z nimi konkretnych doświadczeń zakupowych. Takie wymagania konsumentów nakładają na przedsiębiorców konieczność analizy danych. Ten trend związany jest z procesami digitalizacji, bowiem do analityki używane są konkretne programy, które z kolei wymagają konkretnych umiejętności ich obsługi. Wszystko po to, by poznać potrzeby swoich klientów i tworzyć produkty i usługi dostosowane do ich konkretnych preferencji.

Na tym proces się jednak nie kończy. Obecnie dla konsumenta liczą się odczucia, których doświadcza na etapie całej ścieżki zakupowej, zatem należy przywiązywać wagę do każdego etapu nabywania produktu. Klient szuka bowiem unikalnych i spersonalizowanych doświadczeń.

Na powyższe (czyli spersonalizowany marketing), oprócz oczywiście produktu czy usługi składa się intuicyjna ścieżka zakupowa oraz szybkie dostarczenie zamówienia w ulubionej opcji dostawy. Ważne również, aby w razie problemów łatwo i szybko można było otrzymać pomoc.

Jaki biznes w 2024 roku?

Planując biznes w 2024 roku warto wziąć pod uwagę powyższe trendy, a więc działać w taki sposób, aby uwzględnić wrażliwość ekologiczną klientów, ich potrzeby związane z wygodną i profesjonalną obsługą oraz dopasowanie oferty do ich indywidualnych preferencji.

Oczywiście na niesłabnącej od lat pozycji stoi szeroko rozumiana branża IT. Programiści, twórcy aplikacji, analitycy danych,  ale także osoby zajmujące się mediami społecznościowymi z pewnością będą miały co robić, biorąc pod uwagę trendy digitalizacji oraz tworzenia unikalnych doświadczeń klienta.

Do tego dochodzi branża e-commerce. W czasie pandemii znacznie zwiększyło się zainteresowanie zakupami internetowymi, a różne udogodnienia w zakresie logistyki i technologii płatności jeszcze przyspieszyły rozwój tego trendu. Warto jednak pamiętać, że obecnie duża część handlu koncentruje się na platformach takich jak Allegro, Ceneo, czy Zalando. Założenie własnego e-sklepu i czekanie, aż klienci sami nas znajdą, może się okazać bardzo ryzykowne.

Jeśli jednak zdecydujesz się na sklep internetowy, nie zapomnij o udogodnieniach takich jak np. umożliwienie odroczonych płatności za zakupy. Nie oznacza to, że masz je finansować samodzielnie – na polskim rynku są już gotowe rozwiązania, oferowane zazwyczaj przez operatorów płatności, które wystarczy zintegrować z e-sklepem.

Jeśli planujesz rozpoczęcie biznesu w 2024 r. dobrym pomysłem mogą okazać się usługi medyczne i opieka zdrowotna. Coraz większa świadomość dotycząca zdrowia i większa dbałość o nie przekłada się na zapotrzebowanie na ten rodzaj usług. Obejmuje to również świadczenia z pogranicza zdrowia i wellness, takie jak masaże czy pomoc fizjoterapeutów i rehabilitantów. Popyt na pomoc medyczną nakręca też starzenie się populacji. Zatem medycyna może być naprawdę dobrym wyborem.

Duże szanse powodzenia mają usługi opiekuńcze, sprzątania czy dbania o zwierzęta. Pomoc w opiece potrzebna jest zarówno przy dzieciach, jak i osobach starszych. Zwłaszcza w miejscach, gdzie nie ma zbyt licznych tego typu placówek, a więc np. w mniejszych miejscowościach. Z kolei opieka nad zwierzętami lepiej sprawdzi się w dużych miastach lub na ich obrzeżach. Tam zwykle dłużej się pracuje i dla zwierząt pozostaje mniej czasu.

Dobrym pomysłem będzie też biznes związany z energią odnawialną i ekologią. Na skutek bardziej proekologicznego podejścia powstaje popyt na usługi i produkty związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych. Zainteresowanie fotowoltaiką już się ustabilizowało, a konkurencja w tym obszarze jest bardzo silna, ale np. produkcja energii wiatrowej lub magazynowanie energii odnawialnej wciąż ma ogromny potencjał.

Z czym zderzą się przedsiębiorcy w 2024 r.?

Wydaje się, że głównym problemem jest i nadal będzie inflacja. Co prawda prognozowane jest jej wyhamowanie, ale zanim przedsiębiorcy i konsumenci odczują poprawę, upłynie trochę czasu.

Drugim istotnym problemem wydaje się coraz bardziej skomplikowana sytuacja geopolityczna. Konflikty międzynarodowe, chwiejne prawo krajowe, a co za tym idzie zmienność warunków, w jakich działa biznes, zazwyczaj utrudnia firmom funkcjonowanie.

Wymagania środowiskowe, choć są istotne dla dobra wspólnego, nie obniżają kosztów prowadzenia firmy. Nacisk na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, coraz ostrzejsze normy dotyczące zarówno logistyki, jak i produkcji oraz konieczność raportowania procesów powodują zwiększenie obciążeń finansowych.

Konkurencja – zwłaszcza w obszarze online – będzie olbrzymia. Dziś sama obecność w sieci nie jest już atutem, którym wyróżnimy się w tłumie, ale oczywistą koniecznością. Inwestycja w marketing, w tym media społecznościowe, e-commerce, a także ochronę danych osobowych to znacząca pozycja w wydatkach przedsiębiorców. Tu również trzeba często rozważyć albo zatrudnianie dodatkowych osób, albo dzielenie się rozmaitymi zadaniami z firmami zewnętrznymi w formie outsourcingu.

Pamiętajmy także, że strategia, taktyka oraz sama organizacja przedsiębiorstwa powinna zmieniać się w zależności od sytuacji i aktualnych potrzeb. Zwinność i elastyczność to bodaj najistotniejsze cechy firmy, by utrzymać się na rynku w 2024 r. Niezmiernie ważne będzie stałe pilnowanie kosztów i ich optymalizacja, bo nic niestety nie wskazuje, aby miały one spadać.