Masz firmę i jesteś przerażony kosztami, które generuje? Boisz się, że wkrótce będziesz wydawał więcej, niż zarabiasz? Poznaj 8 skutecznych sposobów na to, aby efektywnie obniżyć koszty prowadzenia własnego biznesu.

Co do zasady, czasami generowanie kosztów jest opłacalne. Ale w większości sytuacji warto poszukać oszczędności, tak by w Twoim portfelu pozostawało więcej pieniędzy.

Ciąć koszty możesz w różnych obszarach, żeby jednak zrobić to dobrze, zacznij od dokładnej analizy swojego budżetu. Sprawdź, na które kategorie wydatków przeznaczasz najwięcej środków i które z nich możesz zredukować lub całkowicie z nich zrezygnować.

Jak obniżyć koszty prowadzenia firmy?

  1. Reklama

Przeanalizuj swoje działania reklamowe. Zastanów się, czy dokładnie weryfikujesz ich skuteczność i czy robisz to regularnie. Czy wiesz, które kanały przynoszą Ci klientów, a które generują tylko straty? Pamiętaj, że nie musisz być wszędzie. Bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy. To powinno znacznie poprawić Twoje wyniki, a także ochronić Twój budżet. Jeśli to możliwe, zacznij korzystać z bezpłatnych form reklamy, takich jak np. content marketing.

  1. Spotkania z klientami

Często stanowią dość poważny koszt, nie tylko w wymiarze finansowym. Zabierają również czas, który mógłbyś przeznaczyć na bieżącą działalność i zarabianie. Jeśli to tylko możliwe, staraj się unikać spotkań z klientami. Dziś wiele spraw spokojnie można omówić przez telefon, za pośrednictwem maila lub w czasie wideokonferencji.

  1. Księgowość

Jeśli przeznaczasz spore środki na księgowość, warto rozejrzeć się za tańszym rozwiązaniem. Możesz skorzystać z dostępnych na rynku programów księgowych, które z powodzeniem sam będziesz mógł obsługiwać lub poszukać promocji w biurach rachunkowych. Niektóre z nich  proponują nowym klientom preferencyjne stawki. 


Informacje na ten temat oprogramowania do samodzielnej księgowości znajdziesz tutaj:


  1. Internet i telefon

Dwa narzędzia, bez których trudno wyobrazić sobie współczesny biznes. Zrezygnować z nich całkowicie się nie da, jednak można poszukać tańszych dostawców. Sprawdź, jakie rachunki płacisz i albo wynegocjuj lepsze warunki z obecnym dostawcą, albo poszukaj nowej firmy, z którą zawrzesz umowę.

  1. Lokal

Te koszty również można obniżyć, choć zależy to od rodzaju prowadzonego biznesu. W niektórych zrobisz to bez problemu, w innych będzie to trudniejsze. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie potrzebujesz lokalu, możesz skorzystać z centrów coworkingowych i wynajmować biurko na godziny. W innym przypadku, jeśli posiadasz duży lokal, możesz pomyśleć o podnajmie jego części, co pozwoli Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy.

  1. Drukowanie

W miarę możliwości staraj się unikać drukowania. Raz, że niesie to ze sobą koszty, a dwa, że obciąża środowisko. Jeśli już musisz drukować, rób to dwustronnie, drukuj czarnym tuszem, zmniejszaj fonty i marginesy, a także usuwaj wszelkie grafiki z drukowanego materiału.

  1. Sprzęt

Do pracy potrzebujesz określonego sprzętu. Jednak nie zawsze opłaca się go kupować. Czasami lepiej jest go wynająć lub dzierżawić. W wielu przypadkach zapewni Ci to także usługę serwisu w sytuacji awarii urządzenia. Jeśli już musisz coś kupić, rozważ, czy nie lepiej będzie zainwestować w używany sprzęt,  co może okazać się tańszą opcją.

  1. Paliwo

Jazda samochodem z pewnością jest wygodna, ale czy zawsze musisz poruszać się w ten sposób? Bardzo często lepiej będzie przesiąść się do komunikacji zbiorowej, co pozwoli Ci zaoszczędzić nie tylko na kosztach benzyny, ale również eksploatacji pojazdu.

Podsumowanie

Te proste i praktyczne sposoby na szukanie oszczędności w firmie możesz wprowadzić w życie od zaraz. Nie wymagają wielkich nakładów czasu ani pracy. Dopasuj je do swojej działalności i patrz, jakie efekty przynoszą.

A może znasz inne sposoby na oszczędzanie w firmie? Jeśli tak, daj znać w komentarzu.