Jeśli jesteś dopiero na samym początku myślenia o własnej firmie, musisz rozstrzygnąć podstawowy dylemat – czy chcesz zająć się handlem, czy usługami? Jedno nie wyklucza drugiego, ale szczególnie na początku działalności, na czymś trzeba się skoncentrować. Kiedy i dlaczego warto założyć firmę usługową?
W swoim dotychczasowym życiu prowadziłem kilka firm. Kilkakrotnie też testowałem pomysły związane z działalnością handlową, jednak przyznaję, w większości były to próby bardzo nieśmiałe i na niewielką skalę.
Za jedyny wyjątek można uznać prowadzenie lokalnego tygodnika, ponieważ tam kwestie usługowe, związane z wydawaniem pisma, koordynacją pracy dziennikarzy, czy też uzgodnienia z reklamodawcami musiały być uzupełniane przez sprzedaż gazety, która była odpłatnie oferowana w dziesiątkach lokalnych sklepów.
To jednak projekt nieco większego kalibru i nie o tego typu działalności chcę dziś pisać. Zamiast tego, chcę się skoncentrować na działalności stosunkowo prostej i taniej, takiej, którą mógłbyś zacząć wykonywać szybko i bez dużych inwestycji.
Zalety prowadzenia firmy usługowej
Wiesz co stanowi ogromną zaletę prowadzenia działalności usługowej? To, że bardzo często możesz zacząć tak jak stoisz, tu i teraz, z tym co masz. Dlaczego? Ponieważ w usługach najważniejsze są (a przynajmniej mogą być) Twoje własne umiejętności i zdobyte doświadczenia.
W handlu potrzebujesz towaru, a często także przestrzeni magazynowej. W usługach – istnieje mnóstwo możliwości, aby pracować w domu, żyjąc ze zleceń, które na początku możesz pozyskiwać np. w serwisach ogłoszeniowych takich jak Oferia i podobne.
Usługi mają jednak znacznie więcej zalet! Wymienię kilka z nich:
- W usługach Twoim najważniejszym kapitałem mogą być Twoje umiejętności (np. te, które wyniosłeś z poprzednich miejsc zatrudnienia lub które wynikają z Twojego hobby).
- Istnieje wiele rodzajów usług, które można świadczyć w dowolnym miejscu, o ile będziesz tam miał dostęp do niezbędnych narzędzi – np. do internetu.
- W usługach koszty zakupu materiałów lub innych produktów są niewielkie, podczas gdy marże są znacznie wyższe niż w handlu.
- Jeśli będziesz świadczyć usługi w formie abonamentowej lub w ramach stałych albo powtarzających się współprac, nie będziesz musiał nieustannie szukać nowych klientów (a tak jest zazwyczaj w sklepie).
Świadcząc usługi samodzielnie, zazwyczaj nie musisz martwić się o skomplikowane procedury czy przepisy, podczas gdy np. prowadzenie sklepu internetowego obwarowane jest coraz bardziej rygorystycznymi zasadami.
Znasz inne zalety? Dodaj je w komentarzu! 🙂
Wady prowadzenia firmy usługowej
Niektórzy lepiej czują się w handlu, inni w usługach – można więc powiedzieć, że to przynajmniej po części kwestia osobowości. Handel jest też często wybierany przez osoby, które nie mają pomysłu na to, jak mogłyby „sprzedać” swoje umiejętności, a także przez te, które chciałyby jak najszybciej skalować swój biznes.
Faktycznie, w usługach zwiększanie sprzedaży może być trudniejsze, szczególnie, jeśli nie są to usługi zautomatyzowane. Jeśli samodzielnie wykonujesz tłumaczenia albo prowadzisz szkolenia, istnieje limit zleceń, jakie fizycznie jesteś w stanie wykonać samodzielnie. Chcąc zwiększyć skalę, będziesz musiał zatrudnić dodatkowe osoby, ale tu pojawia się pytanie, czy będziesz miał dość zamówień, aby Twój pierwszy pracownik miał „pełne ręce roboty” i co za tym idzie, by łatwo dało się zarobić na jego wynagrodzenie. Poza tym dobrego specjalistę w wąskiej dziedzinie trudno znaleźć.
Nie da się ukryć, że usługi – szczególnie te wymagające osobistego udziału i specjalistycznej wiedzy – mają także wady. Najważniejsze z nich to:
- czasochłonność,
- problematyczna skalowalność,
- trudności ze znalezieniem i przygotowaniem odpowiedniego pracownika.
Znasz inne wady prowadzenia firmy usługowej? Daj znać w komentarzu.
15 pomysłów na firmę usługową
Usługi usługom nierówne. Czym innym jest prowadzenie salonu kosmetycznego, hotelu, czy też wspomniane już wydawanie czasopisma, a czym innym wykonywanie tłumaczeń, obróbki zdjęć, czy świadczenie usług trenera personalnego z dojazdem do klienta. W tym wpisie koncentruję się jednak na usługach najprostszych. Oto kilka pomysłów.
Drobne prace graficzne. Jesteś mistrzem Photoshopa lub innego programu do obróbki zdjęć? A może potrafisz tworzyć samodzielne grafiki z wykorzystaniem profesjonalnych programów? Jeśli czujesz się mocny w tych sprawach, możesz spróbować swoich sił, wykonując proste grafiki lub dokonując obróbki zdjęć np. na zlecenie małych firm. Aby zacząć, musisz mieć umiejętności i legalne oprogramowanie, ale nie potrzebujesz żadnych certyfikatów. Portfolio możesz wykonać samodzielnie, przedstawiając w nim prace wykonane hobbystycznie.
Ilustracje dla firm. A może masz talent plastyczny i wykonujesz świetne grafiki ołówkiem, piórem lub pastelami? Niejedna firma chciałaby mieć w swoich kontaktach grafika z ciekawą kreską, który wspomoże ją w projektach reklamowych lub innych. Ręcznie wykonane rysunki przyciągają wzrok i mogą być świetną alternatywą dla nudnych fotografii z banków zdjęć.
Usługi fotograficzne. Jeśli Twoją pasją jest fotografia, sprawdź czy nie może ona stać się także sposobem na zarabianie. Od ślubów, przez fotografię produktową, po relacje z imprez firmowych – możliwości jest całkiem sporo. Na początek zaproponuj swoją pracę (np. wykonanie fotorelacji) za darmo lub za okazyjną stawkę, co z kolei pozwoli Ci zbudować portfolio. Gdy będziesz już je mieć, stwórz stronę internetową (lub wykorzystaj social media) i pokaż swoje dzieła światu, jednocześnie zapraszając do współpracy.
Kampanie reklamowe w internecie. Być może Google Ads i Facebook Ads mają przed Tobą niewiele tajemnic. Jeśli tak, możesz pomagać małym firmom i samodzielnym przedsiębiorcom w ustawianiu i prowadzeniu kampanii reklamowych. Nie musisz przy tym od razu umieć wszystkiego, np. Google udostępnia darmowe kursy internetowe, dzięki którym możesz poszerzać swoją wiedzę.
Przygotowywanie prezentacji. W dotychczasowej pracy słynąłeś z perfekcyjnych prezentacji? Całkiem możliwe, że inni gotowi byliby zapłacić Ci, byś podobne wykonywał także dla nich. Menedżerowie i specjaliści często mają zbyt mało czasu, by dopracować w szczegółach swoje pokazy multimedialne, mógłbyś więc trochę ich wyręczyć…
Organizacja eventów. Czujesz w sobie żyłkę organizatora? Uwielbiasz koordynować, planować, załatwiać rozmaite sprawy? Świetnie – tym bardziej, że wiele osób tego nie cierpi lub nie potrafi tego robić. Od organizacji wesel, przez spotkania firmowe dla kontrahentów, po konferencje branżowe – w zależności od tego, w czym czujesz się najlepiej, do wyboru masz naprawdę szerokie spektrum działań.
Teksty na strony internetowe. Niebanalne, a zarazem zachęcające do zakupu – takie powinny być treści na większości firmowych stron internetowych. Jeśli jesteś mistrzem w operowaniu słowem, a do tego dobrze radzisz sobie z ortografią i interpunkcją, pomyśl czy nie mógłbyś zarabiać na copywritingu.
Transkrypcja nagrań. W Polsce nagrywanych jest coraz więcej podcastów oraz materiałów video. Standardem w filmach jest dodawanie podpisów, a podcasterzy często zamieszczają na blogach tekstowe wersje swoich audycji. Potrzebny jest więc ktoś, kto przepisze nagranie audio, zrobi to poprawnie, sprawnie, skrupulatnie (choć nie zawsze dosłownie). Może to pomysł właśnie dla Ciebie?
Nauka języków – Hablas español? Do you speak English? Zapotrzebowanie na lektorów biegłych w językach obcych wciąż jest i będzie ogromne. W dodatku jest mnóstwo osób, które mają dość szkół językowych (lub nie mają na nie czasu) i które wolałyby zatrudnić prywatnego nauczyciela. Z kolei obcokrajowcy potrzebują nauczycieli języka polskiego. Zanim założysz szkołę językową, zacząć możesz od udzielania indywidualnych lekcji z dojazdem do klienta.
Szkolenia. Nie muszą dotyczyć języków obcych – mogą się wiązać ze wszystkim, co potrafisz. Umiesz obsługiwać konkretny program komputerowy? Znasz się na marketingu? Masz doświadczenie w konkretnej pracy? Przekaż swoją wiedzę innym. Możesz to zrobić w formie indywidualnych konsultacji, szkoleń realizowanych dla grupy osób lub nawet w formie on-line.
Naprawy u klienta. Potrafisz naprawić pralkę? A może samochód? Twoją specjalnością może być też składanie mebli lub wykonywanie innych zadań, do których przyda się „złota rączka”. Jeśli masz smykałkę techniczną, pomyśl, w jaki sposób mógłbyś wymienić swoje umiejętności na pieniądze.
Trener personalny. Dla wielu osób sam karnet na siłownię to za mało. Potrzebują kogoś, kto przygotuje i poprowadzi indywidualny trening. W większości miast są obecnie dostępne siłownie plenerowe, które można wykorzystywać jako darmowe miejsca właśnie do przeprowadzania takich treningów. Poza tym możesz nawiązać współpracę także z siłowniami lub klubami fitness.
Masaż z dojazdem. Ukończ kurs, a następnie kup przenośne łóżko do masażu. Tyle wystarczy, aby rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług masażu w domu klienta. Gdy interes się rozkręci, pomyśl o wynajęciu lokalu, w którym będziesz świadczyć usługi stacjonarnie.
Projektowanie i prowadzenie ogrodów. Uwielbiasz pracę w ogrodzie, a wolne chwile spędzasz na szukaniu zdjęć i publikacji dotyczących aranżacji zieleni? Co więc powiesz na pomysł, aby zadbać o ogrody tych, którym brakuje na to czasu? Weź jednak pod uwagę, że na dłuższą metę nie będzie to praca dla jednej osoby. Potrzebować będziesz kilku osób do współpracy.
Opieka nad zwierzętami. A może kochasz zwierzęta? Hotel dla zwierząt wymaga jednak sporej przestrzeni. Jeśli takową nie dysponujesz, możesz pomagać właścicielom zwierzaków w ich domach. Codzienne spacery z psem, gdy właściciel jest w pracy, a może opieka nad kotem, gdy opiekunowie wyjadą na dłużej – to coś, od czego możesz zacząć swoją działalność.
Jak widzisz, usługi to temat bardzo szeroki. To hasło, w którym zmieścić można rozmaite formy działalności. Jedne z nich będą wymagały ogromnych budżetów, mnóstwa osób do pracy i spełnienia surowych wymagań prawnych (niełatwo w końcu założyć bank ;), ale inne można świadczyć bez wielkiego przygotowania, dysponując przede wszystkim dobrymi chęciami.
A co z zarobkami? Sam początek w usługach bywa trudny. Usługodawca, chcąc się przebić na rynku i przekonać do siebie pierwszych klientów, często wycenia swoją ofertę na niskim poziomie. Jednak z czasem, gdy jego terminarz będzie się coraz gęściej zapełniał, a doświadczenie wzrośnie, rosnąć będą także jego stawki. Zależność jest więc prosta – jeśli będziesz się rozwijać, doskonalić, jeśli będziesz zyskiwał kolejnych zadowolonych klientów, Twoja marka osobista będzie coraz silniejsza. A jako ceniony ekspert w swojej branży, będziesz także coraz więcej zarabiał.