Dieta pudełkowa, czy też posiłki szyte na miarę każdego klienta, cieszą się coraz większą popularnością. I choć branża ta jest stosunkowo świeża, to jednak z każdym dniem coraz bardziej wypełnia się nowymi firmami. Jak otworzyć firmę oferującą catering dietetyczny?

Dobra reklama to droga wiodąca do sukcesu

W dobie mediów społecznościowych warto pomyśleć o reklamie jeszcze przed rzeczywistym wystartowaniem z własnym biznesem. Do potencjalnych odbiorców możemy trafić chociażby przez znane portale społecznościowe, własny blog czy stronę internetową. Można zakładać, że duża część klientów po raz pierwszy usłyszy o nas właśnie za pośrednictwem internetu.

W działaniach marketingowych można wykorzystać choćby Instagram. Oprócz tego warto zainwestować w projekt i druk folderów reklamowych, broszur i ulotek. Te ostanie można po prostu rozdać potencjalnym klientom.

Legalizacja działalności, czyli firma zgodnie z prawem

Najprostszą formą uczynienia naszej działalności legalną, jest zarejestrowanie jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG). W tym celu wystarczy uzupełnić i złożyć wniosek w danym urzędzie gminy/miasta lub bezpośrednio w serwisie ceidg.gov.pl.

Istnienie jeszcze jeden sposób legalizacji własnego biznesu, który nie narzuca przymusu rejestracji firmy – tzw. działalność nierejestrowana. To przywilej dany Polakom od państwa w 2018 roku. Możliwość taka jest jednak dedykowana wyłącznie osobom, które w okresie ostatnich 5 lat nie prowadziły działalności gospodarczej.

Co więcej, niejako z góry muszą założyć, że ich miesięczny przychód z tejże działalności nie przekroczy kwoty równej 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli około 1.050 zł). Po jej przekroczeniu działalność powinniśmy zarejestrować.

Estetycznie i z chwytliwą nazwą

Czysty, prosty i przejrzysty layout, szata graficzna, typografia oraz logo. Do tego łatwa w zapamiętaniu, lecz nieoklepana nazwa – brzmi zachęcająco? W sieci codziennie pojawiają się nowe informacje. Ludzie zazwyczaj poświęcają kilka sekund na przejrzenie tej strony internetowej, która akurat wpadnie im w oko.

Podobnie z ulotkami – to estetyka może zadecydować o tym, czy ktoś skorzysta z naszej oferty, czy nie.  Zadbajmy o to, żeby tzw. identyfikacja wizualna firmy pozytywnie wyróżniała naszą  markę na tle konkurencji!

W tym celu przyda nam się projektant grafiki – możemy skorzystać zarówno z usług profesjonalnej agencji (może być drogo), jak też z usług grafika-freelancera (może być taniej). Możemy także poszukać ofert osób stawiających pierwsze kroki w  branży (w tym np. studentów uczelni artystycznych), którzy oferują swoje usługi na Oferii i w innych serwisach ogłoszeniowych. Tu na pewno będzie taniej, choć trzeba też liczyć się z ryzykiem wynikającym często z niewielkiego doświadczenia z programami typu Adobe Photoshop, Illustrator czy pakiet Corela.

Tylko umiejętne wyróżnienie się na rynku gastronomicznym pozwoli na sukcesywne zwiększanie grona przyszłych, stałych klientów, a co za tym idzie polepszenia sprzedaży.

Opakowanie, czyli nasza tajna broń

Już dawno minęły czasy, kiedy opakowanie znaczyło tyle, co pudełko. Troszcząc  się o identyfikację wizualną, nie zapomnijmy także o właściwej prezentacji naszych opakowań z posiłkami. W tym celu ponownie zdajmy się na fachowca.  W końcu ten element, to tak naprawdę nieformalna wizytówka naszej firmy.

Opakowanie powinno być zatem nie tylko praktyczne (mieć przemyślany układ przestrzenny), ale także wpisywać się w obecne trendy (np. być eko i tzw. zero waste) oraz wyróżniać nas w sposób wyjątkowy na tle konkurencji.

Czym odznacza się opakowanie, po które warto sięgnąć?

  • jest wykonane z dobrych jakościowo materiałów, wyczuwalnie trwalsze,
  • bezpieczne dla zdrowia i możliwe do powtórnego użytku,
  • łatwe w otwarciu,
  • dostosowane do rozmiarów sprzedawanych posiłków,
  • oryginalne i kojarzące się wyłącznie z naszą firmą (rzeczy kopiowane smakują tak, jak odgrzewany kotlet),
  • posiada nadruk, który przyciąga, ale nie drażni wzroku,
  • zawiera podstawowe informacje o produkcie (takie jak np. ogólną zawartość węglowodanów, cukrów czy tłuszczów),
  • ma uniwersalne wzornictwo, bądź skierowane jest tylko do konkretnej grupy odbiorców (nie każdemu spodobają się np. ckliwe obrazki).

Cateringowe cztery kąty

Opcje są dwie – albo wynajmujemy lokal, albo wygospodarowujemy przestrzeń we własnym domu. To drugie rozwiązanie najlepiej sprawdza się, gdy dysponujemy piętrowym budynkiem. Przystępując do wstępnego projektu, warto pomyśleć nad rozstawieniem powierzchni poszczególnych elementów lokalu oraz o sprzęcie.

Na pewno powinny znaleźć się w nim:

  • kuchnia podzielona na dwa osobne pomieszczenia: jedno, w którym sporządza się posiłki i drugie, w którym się je pakuje,
  • podstawowe sprzęty niezbędne do wykonania dań,
  • punkty wodne, zlew (nie umywalka!) oraz toaleta,
  • pomieszczenia lub szafka, gdzie znajdą się wszelkie środki czystości,
  • okna oraz dodatkowa wentylacja pomieszczeń,
  • miejsca na trzymanie surowców (półproduktów),
  • pomieszczenie chłodnicze.

Lokal musi spełniać wymogi dotyczące wysokości. Dla części sanitarnych przyjęło się, że jest to przynajmniej 2,5 metra. Przy pomieszczeniach typowo produkcyjnych standardem jest 2,5 metra (ale wtedy trzeba starać się o dodatkowe pozwolenie i zwiększyć ilość urządzeń wentylacyjnych). Najlepiej od razu zacząć od wysokości minimum 3,3 metra.

Kiedy wszystko będzie już gotowe, należy przygotować się na wizytę i odbiór lokalu przez Sanepid. Jeżeli zrobiliśmy wszystko tak, jak należy, bez zbędnego kombinowania, zachowajmy spokój i zimną krew – w tym przypadku będzie to tylko czysta formalność.

Przyda się także jakiś środek transportu do przewożenia naszych dań – on także musi zostać odebrany przez Sanepid.

Biuro, czyli cateringowe centrum dowodzenia

Ta część naszej firmy powinna być spójna z jej ogólnym wizerunkiem. Może kolor ścian i myszki od  laptopa będzie nawiązywał do przyjętej identyfikacji wizualnej? Bez wątpienia zasadniczym elementem biura będzie biurko.

W biurze powinien znaleźć się także stolik konferencyjny, przy którym będziemy mogli zasiąść do rozmów z przyszłymi partnerami biznesowymi. Przyda się też niski szafo-stolik, na którym będziemy mogli prezentować wszelkie broszury, foldery reklamowe oraz chociażby projekt nowych opakowań a także umieszczać dania do degustacji.

Lokalizacja

Lokalizacja własnego lokalu to ważny punkt strategiczny. Warto zorientować się, czy w pobliżu nie znajduje się zbyt wiele budynków zajętych przez konkurencję.

Praktyka pokazuje, że najłatwiej będzie nam pozyskiwać klientów z najbliższej okolicy i to nawet, jeśli teoretycznie zamierzamy obsługiwać np. całe miasto.

Oprogramowanie dla cateringu dietetycznego

Wszystkie usługi są obecnie w coraz szybszym tempie przenoszone do internetu. Sektor przemysłu spożywczego jest dosyć chłonny. Krótko mówiąc, wszystko, co można przenieść do sieci, już tam jest.

W dosyć krótkim czasie sami przekonamy się, że bez odpowiednio dobranego i przyjaznego oprogramowania dla cateringu dietetycznego – nie ruszymy w pełni z naszym biznesem. Dzięki niemy unikniemy natomiast zbędnego chaosu i zamieszania. Zyskamy gwarancję, że każde złożone zamówienie dotrze do danego klienta pod wskazany adres i w odpowiedniej ilości. Z przykładami aplikacji do obsługi cateringu dietetycznego można zapoznać się tutaj .

Nadzieja na odniesienie sukcesu w branży gastronomicznej, to skorzystanie z takiego dodatkowego rozwiązania, jakiego nie zna jeszcze nasza konkurencja. Takim czymś może być np. wprowadzenie opcji dostarczania posiłków nocą.

Inną propozycją może być dodanie prezentu do każdego zamówienia. W dobie coraz niższych cen produktów, które to narzucają duże korporacje – nic nie cieszy tak, jak mała niespodzianka w środku. Żeby nie pozostawać na szarym końcu na tle konkurencji, warto mieć pod ręką kilka takich dodatkowych wyróżników.