Twarze polskiego biznesu

Joanna Rubin “wprosiła się” na kawę do dziesięciu osób związanych z polskim biznesem, by w przyjacielskiej atmosferze porozmawiać o doświadczeniach, które doprowadziły ich do miejsc, w których dziś się znajdują. Ale są to także rozmowy o osobistych wartościach i przekonaniach, dzięki czemu Irena Eris, Piotr Voelkel, Solange Olszewska czy też Andrzej Blikle nie jawią się jako bezduszni menedżerowie, ale jako ludzie z krwi i kości – nie idealni, ale też nie zapatrzeni w finansowe słupki.

Ta książka mogła być bardzo różna. Spotkanie z tak ważnymi postaciami polskiego biznesu dało autorce bardzo duże pole manewru w kwestii ukierunkowania treści rozmów i w efekcie ostatecznego kształtu książki. Trochę jej tego zazdroszczę, tym bardziej, że sam również przeprowadzałem rozmowy z przedsiębiorcami i do dziś wspominam je jako przyjemne i wartościowe doświadczenia.

Tyle, że ja brałem na cel mniejsze ryby – interesował mnie sukces w skali lokalnej – a Joanna wzięła się za tzw. rekiny biznesu. Co ważne, autorka nie skoncentrowała się na genezie sukcesu, a więc na krokach, które pozwoliły bohaterom w spektakularny sposób wyskalować ich biznesy, a zamiast tego skupiła się na swoich rozmówcach, jako na zwykłych (lub właśnie niezwykłych) ludziach. Pytała ich o to, co myślą o własnych sukcesach i porażkach, jak reagują na trudności, na ile ważne są dla nich pieniądze, jakie mają marzenia. Dzięki temu – zgodnie z tytułem – poznajemy „ludzką twarz” polskiego biznesu; nie procesy, a ludzi.

twarze-biznesu-rubin

Biznes z ludzką twarzą

„Twarze polskiego biznesu” nie przynoszą odpowiedzi na pytanie o to, jak osiągnąć sukces. Zamiast uniwersalnej recepty, która po prostu nie istnieje, znajdziemy jednak całkiem sporo podpowiedzi – istnieje bowiem całkiem spora grupa cech, które łączą poszczególnych bohaterów. Przede wszystkim osoby te nie bały się ryzyka, po drugie, potrafiły szybko podnosić się po porażkach i iść dalej w obranym kierunku. Z tym wiąże się element kolejny – aby osiągnąć sukces w biznesie, trzeba być konsekwentnym na wybranej drodze, a więc też trochę „przygłuchym” na opinie otoczenia, a nawet na własne lęki w stylu „co będzie, jeśli mi się nie uda?”.

Po tej lekturze mam swoich faworytów. Dla mnie najbardziej inspirujące były rozmowy z Ireną Eris, Piotrem Voelkelem (Vox), Solange Olszewską (Solaris) – i tu małe zaskoczenie, bo nie mówimy o osobach z pierwszych stron gazet – z Michałem Czekalskim i Łukaszem Olkiem (InternetowyKantor.pl).

Rafał Brzoska (InPost) przedstawił siebie jako człowieka wiecznie głodnego sukcesu, którego nigdy nie zadowala stan obecny – z pewnością jest to rozmowa warta uwagi, tym bardziej, że pokazuje odmienne podejście do biznesu niż w przypadku pozostałych rozmówców. Andrzej Blikle opowiedział o tym, jak ważny jest szacunek do pracowników i podobnie jak Wojciech Kruk, mocno skoncentrował się na temacie sukcesji. Nieco zawiodła mnie rozmowa z Teresą Mokrysz (Mokate), bo chciałoby się dowiedzieć czegoś więcej zarówno o rozmówczyni, jak i o jej biznesie, a rozmowa okazała się – jak dla mnie – zbyt ogólnikowa.

Nie tylko wielki biznes

Książkę urozmaicają rozmowy z projektantką Joanną Klimas (z pewnością interesująca osobowość, choć biznesem zajmująca się na znacznie mniejszą skalę) oraz z Joanną Heidtman – psychologiem i socjologiem, na temat przedsiębiorców, ich postaw i cech osobowych.

Nie sposób też przemilczeć „sketchnotingów”, czyli rysunkowych notatek wykonanych przez Ewę Górecką – stanowią one świetną wartość dodaną tej książki i co ciekawe, w wielu przypadkach rozszerzają wywiady o dodatkowe informacje na temat bohaterów.

rubin-twarze-polskiego-biznesu

Jak czytać tę książkę? Ja czytałem jedną rozmowę każdego dnia, bardzo często przy porannej kawie lub wieczorem, w ramach relaksu po całym dniu. I myślę, że właśnie do takiego czytania ta książka nadaje się najlepiej – można ją czytać powoli i na luzie, wyobrażając sobie, że właśnie siedzimy przy kawiarnianym stoliku z Andrzejem Blikle lub z Ireną Eris…

Cóż, jedyną osobą, która nie musi sobie tego wyobrażać, bo wie, jak to jest – jest Joanna Rubin. W oczekiwaniu na kolejne rozmowy i drugą część książki, zapraszam na blog autorki.

Twarze polskiego biznesu
Oceń artykuł

Marcin

Chcesz stworzyć strategię marketingową dla swojej firmy, rozwiązać palące problemy lub nauczyć się czegoś nowego? Sprawdź, co mogę zrobić dla Ciebie i Twojej firmy -> Konsultacje i szkolenia dla przedsiębiorców. Możesz też zlecić e-marketing w Agencji Empemedia.pl.