Jeśli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić tzw. fanpage, powinieneś znać odpowiedź na pytanie: co publikować na Facebooku? Od tego, jakie treści wybierzesz, w jakiej formie będziesz je publikował, a nawet w jakich godzinach będziesz je zamieszczał w sieci, w dużym stopniu zależeć będzie skuteczność Twojej strony firmowej na Facebooku.

Jeśli prowadzisz firmę, możesz czuć presję, by posiadać profil firmowy na Facebooku. W końcu, takie są wymogi nowoczesności. Ja zachęcam Cię jednak do tego, abyś na konto firmowe w mediach społecznościowych nie decydował się zbyt pochopnie. Nie chodzi bowiem o to, by mieć „jakiś tam fanpage”. Sens ma dopiero takie konto, które posiada odpowiednią treść, mówiąc żargonowo: content. Facebook może być ważnym narzędziem do content marketingu, ale treść nie zrobi się sama.

Do prowadzenia strony firmowej warto się przygotować. Na początek przemyśl, jakie treści chcesz publikować. Po drugie – jak często chcesz dodawać nowe wpisy. Przemyśl także godziny publikacji, tak aby posty pojawiały się wówczas, gdy Twoi potencjalni klienci będą korzystali z Facebooka.

Treści na Facebooku

Największe zasięgi osiągają obecnie publikacje video. Nie oznacza to jednak, że masz przygotować spot reklamowy na każdy dzień. Szybkie nagranie może mieć np. postać tzw. live’u, a więc możesz na żywo, transmitując obraz przez telefon lub komputer, opowiadać przez kilka lub kilkanaście minut o tym, co masz do powiedzenia (choćby i o nowościach w ofercie). Wiem jednak, że nie jest to rozwiązanie dla każdego. Na szczęście są i inne opcje. Facebook umożliwia przygotowywanie zestawów slajdów i prezentowanie ich w formie pokazu z muzyczką. Takie materiały są bardziej dynamiczne niż galerie zdjęć, a obecnie nie są jeszcze zbyt powszechne, przez co notują dużo więcej odtworzeń niż bardziej statyczne formy.

Na drugim miejscu pod względem poziomu oglądalności są pojedyncze zdjęcia i galerie zdjęć. One także osiągają spore zasięgi. Tak dobre, że jeśli chcesz opublikować link do jakiejś strony internetowej lub ciekawego artykułu, bardziej się „opłaca” wrzucić zdjęcie, a link dodać w opisie niż opublikować standardowy link z automatycznie dodanym fragmentem tekstu z linkowanej strony. Dodając fotki warto jednak pamiętać, że – jeśli post ma być promowany płatnie – na zdjęciu tekst nie może zajmować więcej niż 20% powierzchni.

Czasem dobrze zdecydować się także na wpis tekstowy (bez zdjęć), choć w takiej sytuacji warto używać emotikonów. Może wydają Ci się dziecinne, ale skutecznie przykuwają uwagę.

Jeśli zastanawiasz się, co konkretnie możesz publikować na profilu firmowym, to możesz rozważyć m.in.:

  • publikowanie ciekawostek pokazujących powstawanie produktów lub realizowanie usług „od zaplecza”;
  • opowiadanie o firmie, jej ofercie, np. w formie pytań i odpowiedzi. Ciekawą formą może być wywiad z właścicielem i publikowanie po jednym pytaniu i odpowiedzi, najlepiej z fajną ilustracją;
  • zachęcenie czytelników, by przesyłali własne zdjęcia z produktem (możesz to powiązać z konkursem i nagradzać najfajniejsze fotki);
  • pokazywanie w formie filmów lub slajdów ciekawego „story”, np. sposobu działania produktu lub usługi;
  • linkowanie do ciekawych tekstów związanych (bezpośrednio lub pośrednio) z branżą, w której działasz, albo z problemami, jakie rozwiązuje Twój produkt/usługa.

Czas publikacji

Ze statystyk związanych z kontami Klientów agencji Empemedia.pl wynika, że najlepszą godziną na publikacje postów jest godz. 21:00, ponieważ wtedy właśnie potencjalni odbiorcy przebywają w sieci. A jak jest u Ciebie? Będziesz mógł to sprawdzić w Statystykach na swojej stronie firmowej.

Pamiętaj jednak, że w popularnych godzinach jest też największa konkurencja – inne firmy również będą planowały publikacje na godziny, gdy ich klienci będą najczęściej korzystali z sieci. Od czasu do czasu warto opublikować wpis o takiej porze, która pozwoli trafić także do mniejszości Twoich odbiorców, dostępnej w mniej typowych godzinach.

Długość publikacji

Przyjęło się uważać, że na Facebooku należy dodawać krótkie posty. Krótkie wpisy można przeczytać szybciej, łatwiej więc uzyskać większą liczbę polubień i innych reakcji. Z drugiej jednak strony, krótki post szybko się czyta i szybko się o nim zapomina. To te dłuższe potrafią nas bardziej zaangażować, czasem skłonić do przemyślenia, a przez to na dłużej zapadają w pamięć.

Jeśli Twoja oferta skierowana jest do odbiorców świadomych, inteligentnych, którzy mogą szukać w internecie czegoś więcej niż najprostszej rozrywki, nie bój się prezentować im bardziej ambitnych treści. Pamiętaj jedynie, że nie każda pora będzie równie dobrze sprzyjała reagowaniu na długie wpisy. Te dłuższe i bardziej wymagające publikuj w godzinach wieczornych lub w innym czasie, ale takim, kiedy zakładasz, że Twoja grupa docelowa będzie miała akurat czas na spokojne zapoznanie się z nimi.

I na koniec ważna uwaga: zadbaj o różnorodność. Staraj się, by dodawane wpisy odróżniały się od siebie zarówno pod względem treści, jak i formy.


Chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie mediów społecznościowych? Zapraszam na szkolenia: