Jak sprawdzić pomysł na biznes?

Jeśli nosisz się z zamiarem otworzenia własnego przedsiębiorstwa, ale masz wątpliwości, czy rynek zaakceptuje Twoją inicjatywę, warto ją wcześniej przetestować. W przeciwnym razie możesz ponieść spore nakłady, a Twoja przygoda z biznesem zakończy się dość szybko i brutalnie.

Opisujemy 4 skuteczne metody, dzięki którym możesz zweryfikować swoje pierwotne założenia i sprawdzić, czy iść dalej w wybranym kierunku.

Działalność nierejestrowana

Jest jedną z lepszych możliwości przeanalizowania całej koncepcji, bo pozwala na legalne działanie bez konieczności posiadania firmy. Dlaczego to korzystne rozwiązanie?

Na żywym organizmie widzisz, czy Twój pomysł cieszy się zainteresowaniem. Od razu wiesz, czy trafiasz w potrzeby rynku czy nie, co chroni Cię przed sporym ryzykiem. Ponadto jesteś zwolniony z konieczności opłacania składek na ZUS.

Aby funkcjonować w ten sposób, musisz spełniać kilka warunków:

  • działalność, którą chcesz prowadzić nie wymaga uzyskania koncesji, zezwoleń licencji;
  • osiągany miesięczny przychód należny nie przekracza 50% minimalnego wynagrodzenia;
  • musisz prowadzić uproszczone ewidencje sprzedaży i rozliczać rocznie podatek;
  • jesteś zobligowany do przestrzegania praw konsumenckich;
  • musisz prowadzić ją samodzielnie, spółki cywilne są wykluczone;
  • jeśli działalność wymaga posiada kasy fiskalnej, to musisz ją zakupić.

MVP

Minimum Viable Product, to maksymalnie uproszczona wersja produktu lub usługi zawierająca tylko podstawowe funkcjonalności.

Przedstawiasz ją potencjalnym odbiorcom i czekasz na ich reakcje. Jeśli zainteresowanie jest spore, wdrażasz pełną wersję na rynek. Jeżeli widzisz, że pomysł nie do końca chwycił, możesz ulepszać produkt, biorąc pod uwagę sugestie użytkowników i wprowadzić go do sprzedaży.

Ewentualnie, gdyby reakcje rynku nie były zachęcające, możesz zaniechać realizacji wcześniejszego zamiaru i zastanowić się nad innym modelem.


Kliknij i załóż firmę z pomocą Tax Care


Finansowanie społecznościowe (crowdfunding)

Crowdfunding w ostatnich latach zyskuje na popularności. Służy nie tylko do pozyskiwania pieniędzy, ale też sprawdzania swojej koncepcji biznesowej. W Internecie znajdziesz masę serwisów związanych z finansowaniem społecznościowym (np. Polakpotrafi.pl, Wspieram.to, Crowdfunding.pl).

Na czym polega? Prezentujesz swój plan szerokiemu gronu użytkowników. W zamian za określone profity z Twojej strony (np. nagrody rzeczowe, przyszłe udziały, możliwość otrzymania produktu, który powstanie w wyniku uruchomienia projektu), inwestujący mogą dokapitalizować przyszłe przedsiębiorstwo. Zwyczajowo są to drobne kwoty, choć zdarzają się także wyjątki.

Uczestnicz w akcjach promujących startupy

Zdarza się, że niektóre banki, media lub firmy organizują konkursy związane z biznesem (np. na najlepszy biznesplan) lub pozwalają wystąpić ze swoim pomysłem przed jury składającym się z doświadczonych przedsiębiorców (jak w programie telewizyjnym „Dragons’ Den – jak zostać milionerem”).

Niedawno ciekawe rozwiązanie uruchomił także bank ING, który udostępniał bezpłatne narzędzie do weryfikacji słuszności przyjętych założeń biznesowych. Niestety, ta akcja już się zakończyła, warto jednak szukać podobnych. Zapewne inicjatywy promujące przedsiębiorczość będą pojawiały się jeszcze nie raz.


Przeczytaj także:

O tym, jak przetestować pomysł na biznes


Powyższe metody pozwalają na przetestowanie pierwotnych założeń. Dzięki nim otrzymasz jasną informację, czy warto inwestować w dany pomysł, czy może lepiej jednak poszukać czegoś innego.

Miej na uwadze, że weryfikując koncepcję biznesową przed formalnym zarejestrowaniem firmy, nie tylko redukujesz potencjalne koszty, ale również unikasz ryzyka szybkiego „położenia” swojej działalności.

 

Jak sprawdzić pomysł na biznes?
Oceń artykuł

Michał Jezierski

Trener, konsultant, przedsiębiorca. Ekspert w zakresie przedsiębiorczości oraz pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Właściciel Kancelarii Rozwoju Biznesowego. Z sukcesem doradza zarówno przedstawicielom administracji samorządowej, jak również przedsiębiorstwom. Dla swoich Klientów pozyskał już 1.120.000 zł.

  • Bartek Paczkowski

    Najważniejsze są ciągłe informacje zwrotne – jeśli podkreślimy to, że zależy nam na rozwoju produktu/usługi to naprawdę wiele można od użytkowników wyciągnąć na przyszłość. A jeśli chodzi o automatyczne pozyskiwanie i analizę feedbacku istnieje wreszcie polskie narzędzie – https://feedback-up.com, skorzystajcie – jest darmowa wersja aplikacji, polecam 🙂