Płacisz komuś, kto nie działa w Twojej branży, za udzielanie Ci porad w funkcjonowaniu firmy, którą sam założyłeś i sam prowadzisz. Czy to ma sens? Czy warto korzystać z usług doradczych?

Usługi doradcze (inaczej konsultingowe czy consultingowe) to usługi polegające na udzielaniu fachowych porad przez niezależnych konsultantów w sprawach dotyczących działalności gospodarczej. Porad w zakresie strategii, działań operacyjnych, marketingu, kwestii podatkowych, finansowych, zasobów ludzkich, a nawet IT. Co możesz zyskać?

Wiedza i kompetencje

To chyba najważniejszy zasób konsultantów, którym dzielą się w trakcie swoich prac doradczych. Najprawdopodobniej, jeśli prowadzisz warsztat samochodowy, wiesz wszystko o samochodach, narzędziach do ich naprawy i częściach, potrafisz wymienić  5 typów najgorszych klientów oraz umiesz wskazać miejsce, gdzie najtaniej dostaniesz najlepszy olej silnikowy do dwunastoletniego passata.

Ale możesz nie wiedzieć, jaki jest optymalny sposób opodatkowania dla Twojej firmy. Możesz nie nadążać za nowinkami w prawie, dotyczącymi Twojej branży. Możesz nie wiedzieć, jak najlepiej, najskuteczniej i najtaniej zarządzać swoimi pracownikami, by osiągali wysoką produktywność i byli zaangażowani. Możesz nie mieć pojęcia o tym, jak się najlepiej reklamować w zmieniającym się świecie marketingu. Nikt nie zna się na wszystkim.

Specjalista w zakresie doradztwa podatkowego, prawnego, personalnego czy marketingowego najprawdopodobniej skończył odpowiednie szkoły w tym kierunku, zna teorie i modele, przejrzał kilka książek i – oby!, bo to najważniejsze – wgryzł się w te zagadnienia w praktyce tak mocno, że zjadł na nich zęby oraz jest na bieżąco z nowinkami w tych aspektach działania przedsiębiorstwa.

Czas

Wiemy, że obok grubego kalendarza z włożonymi do środka luzem wizytówkami, żółtej karteczki z napisem „Posprzątaj pulpit na kompie!” oraz uszkodzonej pieczątki, którą trzeba zreperować, masz na swoim biurku także listę „rzeczy do zrobienia, kiedy zrobi się trochę luźniej”. Kartka jest już pożółkła, bo ma tyle lat, ile Twój wpis do CEIDG, a na niej: „zrobić analizę rynku”, „prześledzić dane o bezrobociu w naszej gminie”, „przygotować bazę do wysłania maili z ofertą”.

To nie są rzeczy na już – to, czym dasz radę się zająć, robisz dorywczo i doraźnie. To nie są nawet rzeczy, które mogą wymagać jakieś szczególnej wiedzy – wiele z nich byłbyś w stanie zrobić (lepiej lub gorzej) sam, ale… nie masz czasu!

Czas na spędzenie kilku dni nad zbieraniem informacji o rynku kutych ogrodzeń w powiecie ropczycko-sędziszowskim, analizowaniem różnorakich danych statystycznych czy zrobieniem researchu potencjalnych klientów możesz kupić właśnie u konsultantów. Oni poświęcą czas na zebranie wszelkich informacji i statystyk, co często bywa mozolne, wymaga poświęcenia kilku dni w przeglądarce internetowej oraz wprawy w obróbce danych. Ty, na koniec, dostaniesz podsumowanie z najważniejszymi informacjami, których potrzebowałeś i które możesz wykorzystać w swoim biznesie.

Obiektywizm

My wiemy, że Ty wiesz. Znasz bardzo dobrze swoją firmę, swoją branżę, a może nawet jej otoczenie zewnętrzne. Lubisz to, co robisz i bardzo się w to angażujesz. Dlatego nonsensem może Ci się wydawać to, że ktoś z zewnątrz może Ci coś podpowiedzieć.

A jednak. Niezależny doradca może zauważyć wyjątkowe kompetencje pracownika, którego zatrudniasz od dawna, możliwe do wykorzystania w innym dziale firmy. Osoba bezstronna wskaże Ci błędy w obranej strategii – i wiesz, że zrobi to w dobrej wierze, bo nie ma interesu w tym, żeby Ci zaszkodzić (i – w końcu – za to jej płacisz).

Obiektywny konsultant wskaże także Twoje niedociągnięcia w zarządzaniu. A o tym na pewno nie dowiesz się od swoich pracowników, rzadko kiedy od kolegów, a już na pewno nie od swoich konkurentów na rynku. Pewne szczere sugestie ewentualnie może mieć Twoja żona (ale i tak weźmiesz je za złośliwość).

Szerokie spojrzenie

Konsultant – nawet wyspecjalizowany w jednym aspekcie działalności gospodarczej (np. doradztwie strategicznym) czy jednej branży (np. chemicznej) – poznał w swojej pracy wiele biznesów i wiele przedsiębiorstw. Z jednej strony, każda branża ma swoją specyfikę, z drugiej jednak – mechanizmy z jednego rynku mogą z powodzeniem działań na innych.

Przecież na początku z zalet sprzedaży przez internet korzystały tylko określone branże, np. handlujące sprzętem elektronicznym, a po jakimś czasie w sieci zaczęto sprzedawać produkty spożywcze. Do „wirtualnej wioski” przeniosły się nawet wypożyczalnie filmów (patrz: Netflix), second-handy czy antykwariaty. Osoba, która zna wiele branż, pomoże Ci zidentyfikować szanse zastosowania narzędzia z innego rynku właśnie w Twojej działalności, co może zwiększyć Twoją przewagę konkurencyjną.

Ponadto – konsultant często sięgnie wzrokiem dalej niż rynek polski i zbada, jak rozwija się Twoja branża za granicą. Przedstawi Ci, jak Twoje produkty czy usługi funkcjonują na przykład w Europie Zachodniej. To z jednej strony może być inspiracją dla zmian w Twoim biznesie, z drugiej – wskazywać potencjalne kierunki przemian na naszym rodzimym rynku, nadal często przejmującym z pewnym opóźnieniem trendy z Zachodu.

Projektowo

Chcesz przeanalizować rynek i zidentyfikować swoich największych rywali, ale właściwie jak potem zagospodarujesz czas zdolnemu absolwentowi ekonomii po specjalizacji „Strategie rozwoju biznesu”, gdy już swoją analizę zakończy? A w sumie za rok czy dwa to znów przydałoby się wykonać nową…

Zaletą korzystania z usług doradczych jest ich projektowy charakter. Zamawiasz profesjonalną analizę rynku wykonaną w określonym czasie, a po następną możesz zgłosić się do tej samej firmy wtedy, gdy będziesz znów tego potrzebował.

Oczywiście, jeśli wykonana praca będzie dla Ciebie wyjątkowo pomocna, a firma oferuje więcej usług (choćby szkolenia, inne aspekty doradztwa) – możesz zdecydować się na bardziej regularną współpracę. Niemniej jednak, nie musisz zatrudniać dodatkowego pracownika, a jedynie dokonać outsourcingu tego typu działań z zakresu prowadzenia przedsiębiorstwa.

Ty decydujesz

Mimo otrzymania propozycji zmian w Twoim przedsiębiorstwie, nadal to Ty jesteś tą osobą, która decyduje o ich wprowadzeniu. Konsultant powie Ci, co możesz, a nie co masz robić. To impuls i inspiracja do zmiany, podparta danymi i profesjonalną analizą sytuacji. To Ty, oceniając swój potencjał, swoją branżę i swoje przedsiębiorstwo, decydujesz ostatecznie, czy skorzystać z rad swoich konsultantów.

Kluczem do uzyskania wymienionych korzyści jest wybór odpowiedniego konsultanta. Dobrze jest zwrócić tutaj uwagę na doświadczenie czy kompetencje w postaci wykształcenia i ukończonych kursów. Warto także wiedzieć, że ze swoimi projektami niekoniecznie trzeba uderzać od razu do topowych firm konsultingowych pokroju Deloitte czy McKinsey.

Na rynku funkcjonują także mniejsze podmioty doradcze i niezależni konsultanci. Otrzymasz od nich wiedzę, kompetencje i wsparcie, dzięki którym Twój biznes będzie rósł w siłę i rozwijał się lepiej niż firmy konkurentów, którzy wszystko wolą robić sami.