Czy wiesz, że BossBlog istnieje już od prawie 9 lat? Pierwszy wpis opublikowałem 21 kwietnia 2015 roku, a od tego czasu charakter tego serwisu zmieniał się kilkukrotnie. Teraz nadchodzi czas na kolejną zmianę, prawdopodobnie największą z dotychczasowych.

Kiedy zakładałem BossBlog, robiłem to – można tak chyba powiedzieć – z porywu serca. Bardzo interesowało mnie prowadzenie małego biznesu, siedziałem w tym temacie „po uszy” i czułem potrzebę, aby dzielić się swoimi obserwacjami, przemyśleniami i przede wszystkim doświadczeniami zbieranymi podczas codziennych zmagań przedsiębiorcy z rzeczywistością.

Ewolucja trwa od 9 lat

Po pewnym czasie moje teksty zaczęły być zauważane przez czytelników i bardzo pozytywnie przyjmowane. Mimo to, BossBlog nigdy nie stał się moim głównym źródłem dochodu i zawsze funkcjonował na zasadzie hobby uprawianego na pograniczu działalności gospodarczej oraz relaksu. Jak to często bywa, rzeczy które robimy głównie hobbystycznie z czasem schodzą na dalszy plan, ponieważ co i raz muszą ustępować miejsca sprawom ważniejszym. W efekcie aktualizacje bloga nie zawsze były tak częste, jak bym tego chciał – i, prawdę mówiąc, jak chciałyby tego algorytmy Google 😉

Próba konkurowania z portalami biznesowymi, publikującymi po kilka nowych tekstów dziennie mogła wydawać się bardzo ryzykowna. Mimo to, podchodziłem do tego tematu kilkakrotnie, zachęcając do współpracy autorów zewnętrznych. Niestety, prędzej czy później te współprace zawsze się rozluźniały – wszak nie stanowiły one głównego źródła dochodów także dla ich autorów.

W końcu skończyło się na tym, że prowadziłem BossBloga z moją żoną, Izą. Jej prawniczo-skarbowe doświadczenie sprawiło, że na pewien czas serwis ewoluował w kierunku aktualności prawno-księgowych dla przedsiębiorców. Szczególnie w czasie pandemii nasz mały portal mógł być przydatnym źródłem informacji na temat wszelkich programów wsparcia oferowanych dla małego biznesu. To na BossBlogu właśnie na bieżąco można było znaleźć mnóstwo świeżych informacji na temat kolejnych tarcz podatkowych.

To już koniec – a zarazem początek

W swoich początkach BossBlog miał być dość osobistym, ściśle związanym z moją osobą, blogiem poradnikowym, skierowanym do osób, które już prowadzą lub zamierzają zakładać swoje mikrofirmy. Później dojrzał do tego, by stać się serwisem bardziej uniwersalnym, nie uciekającym także od tematyki „newsowej”. W ostatnim czasie w serwisie pojawiały się artykuły na tematy prawno-księgowe – z którymi blog zaczął być kojarzony. Teksty tego typu  przeplatane były publikacjami związanymi z marketingiem, mediami społecznościowymi, czy też trendami biznesowymi.

Czy to podsumowanie wskazuje na jakieś zakończenie? W pewnym sensie tak, choć nie będzie to koniec BossBloga.

Długo szukałem nowej koncepcji dla tego serwisu. Z jednej strony trudno byłoby mi zaprzepaścić 9 lat jego prowadzenia i prawie 400 artykułów, które są w nim dostępne. Wiele z nich to wartościowe teksty, które wielu osobom mogą się jeszcze przydać.

Z drugiej strony – nie widzę uzasadnienia dla dalszego prowadzenia bloga o charakterze ogólnobiznesowym. Obawiam się, że czas typowych blogów skończył się już kilka lat temu, a nie zamierzam także konkurować z portalami takimi jak Bezprawnik, MamStartup czy Subiektywnie o Finansach. Aby podjąć taką konkurencję, musiałbym zorganizować redakcję, a z BossBloga uczynić poważny dział swojej firmy. Prawdę mówiąc – choć mam doświadczenie w prowadzeniu redakcji, to jednak moja obecna działalność kręci się wokół czegoś zupełnie innego.

A no właśnie!

Czas na social media w biznesie

To, na czym obecnie się koncentruję to media społecznościowe. Prowadzę szkolenia i kursy na temat Facebooka, Instagrama, LinkedIn oraz innych serwisów społecznościowych, skierowane przede wszystkim do przedsiębiorców oraz pracowników firm i instytucji. Udzielam konsultacji i przeprowadzam audyty. Słowem – na co dzień siedzę w tematyce z pogranicza biznesu oraz marketingu, jaką stanowi wykorzystywanie social mediów w kontekście sprzedaży i obsługi klienta. A skoro właśnie to stanowi moją specjalizację, wydaje się naturalne, abym właśnie taką tematyką dzielił się także z czytelnikami BossBloga.

Zajęło mi to sporo czasu, ale w końcu doszedłem do wniosku, że zajmowanie się wszystkimi tematami biznesowymi na tak małym blogu to za dużo. Znacznie lepsza może okazać się koncentracja na czymś, co mogę nazwać własną „ekspertyzą”. Moja specjalizacja może stanowić ciekawą niszę i dobrą bazę do budowania portalu internetowego skoncentrowanego właśnie na social mediach.

Tematy związane z Facebookiem, Linkedinem czy też obsługą klienta w mediach społecznościowych pojawiały się już na BossBlogu wielokrotnie – zresztą, część z nich (np. Ile kosztuje reklama na Facebooku?) należy do najpopularniejszych tekstów w serwisie. Teraz jednak artykułów o takiej tematyce będzie więcej. Możliwe, że pojawiać się będą także materiały bardziej „newsowe”, dotyczące ważnych zmian wprowadzanych przez portale społecznościowe.

BossBlog, definiowany od teraz jako portal o social mediach w biznesie, w naturalny sposób stanie się zapleczem dla strony Empemedia.pl, za pośrednictwem której prowadzę sprzedaż swoich szkoleń, kursów i konsultacji. Na pewno jednak większość tekstów o charakterze newsowym oraz poradnikowym związanych z social mediami będzie pojawiało się na BossBlogu. Zgodnie z nazwą, serwis ten nadal będzie skierowany do przedsiębiorców, więc wszystko, co łączy social media z biznesem, będzie trafiało właśnie tutaj.

Na zakończenie wypada, żebym odpowiedział na kilka mogących się nasuwać pytań. A jeśli będziecie mieli inne pytania lub przemyślenia, podzielcie się nimi na koncie BossBloga na Facebooku (na blogu komentarze nie są włączane ze względu na zalew spamu).

Pytania i odpowiedzi

Czy z BossBloga znikną dotychczasowe teksty, które nie dotyczą mediów społecznościowych?

  • Nie. Na ten moment nie planuję usuwać jakichkolwiek tekstów, natomiast stare kategorie nie będą eksponowane w menu.

Czy na BossBlogu będą jeszcze pojawiały się teksty na tematy biznesowe, ale nie związane z social mediami?

  • Nie mogę tego całkowicie wykluczyć, szczególnie w odniesieniu do artykułów we współpracy z innymi osobami bądź firmami. Sam jednak na razie nie planuję wracać do tematów ściśle biznesowych.

Czy reklamodawcy, którzy oferują usługi lub produkty nie związane z mediami społecznościowymi, ale skierowane do przedsiębiorców mogą zamawiać „artykuły we współpracy”?

  • Na BossBlogu nadal, tak jak dotychczas, mogą być promowane usługi i produkty, o ile mają one związek z biznesem.

Jakie zmiany nastąpią w najbliższym czasie na BossBlogu?

  • Już zmieniło się logo, co ma podkreślać zachodzące zmiany. Strona internetowa zostanie lekko zmodyfikowana. Wkrótce pojawi się pierwszy ważny tekst związany z mediami społecznościowymi. Większość zmian będzie jednak zachodziła stopniowo. Idea jest taka, aby BossBlog docelowo stawał się serwisem specjalistycznym w stylu blogów prowadzonych przez zagraniczne firmy technologiczne, takie jak SproutSocial lub WeAreSocials.

Podsumowując, to co obecnie dzieje się na BossBlogu to nie rewolucja. To raczej kolejny etap ewolucji, w ramach której serwis ukierunkowuje się na konkretną niszę i koncentruje wokół niej swoje główne zainteresowania.

Dziękuję wszystkim dotychczasowym Czytelnikom – mam nadzieję, że wiele ciekawych treści znajdziecie także w “nowej” wersji BossBloga!

Pozostań z BossBlogiem! 🙂