TIP #2 – Jak przeprowadzić burzę mózgów?

Mówi się, że co dwie głowy, to nie jedna. Ale jak sprawdzić, czy to prawda? Być może najlepszym sposobem będzie przeprowadzenie burzy mózgów! Przeczytaj, jak przeprowadzić burzę mózgów, by zrobić to dobrze.

Aby organizowana przez Ciebie burza przyniosła nie tylko grzmoty i błyski, ale także życiodajny deszcz, warto spełnić kilka warunków.

Zapewnij swobodę

Uczestnicy spotkania powinni czuć się swobodnie – dlatego nie ma sensu organizowania tzw. „brainstormów” np. wśród pracowników zestresowanych, czy – tym bardziej – poddawanych mobbingowi. W takich warunkach nie da się wykrzesać kreatywności nawet z najwybitniejszych umysłów.

Nie oceniaj

Kto chodził do szkoły, ten wie, że strach przed oceną zabija kreatywność. Dlatego podczas burzy mózgów nie należy oceniać pomysłów w momencie, w którym się pojawiają. Gdy uczestnicy wypowiadają na głos swoje myśli – choćby najbardziej zwariowane i kuriozalne – nie należy ich wyśmiewać, krytykować, ani uznawać za niewarte uwagi. Zapisywać należy absolutnie wszystko. Na selekcje czas przyjdzie później.

Słuchaj

Jeśli organizujesz burzę mózgów, nie nastawiaj się na narzucanie własnych pomysłów. Owszem, swoje pomysły także możesz zapisać, skoncentruj się jednak na tym, co mają do powiedzenia pozostali. Wysłuchaj ich, otwórz się na rozwiązania, które proponują. Daj się zainspirować!

Ośmielaj

Jak sprawić, by inni naprawdę chcieli się otworzyć i nie powtarzali jedynie wyświechtanych frazesów? Sam podrzuć jakiś „niepoważny” pomysł i zachęcaj do tego pozostałych uczestników spotkania. W ten sposób wszyscy razem zaczniecie wychodzi poza utarte schematy i odnajdować zupełnie nieoczywiste rozwiązania problemów.

Wizualizuj

Rozwijając pomysły, nie zapominaj o rysunkach – wykresach, komiksach, strzałkach, chmurkach… Rysuj i zachęcaj do rysowania innych. Każda, nawet najbardziej zakręcona koncepcja może stać się prostsza dzięki jej zwizualizowaniu.

Trzymaj się tematu

Jeden „brainstorm” to jeden temat przewodni – trzymaj się tej zasady, a gdy grupa zaczynie zbyt daleko „odpływać”, przyprowadź ją do porządku. Kreatywność nie oznacza, że należy zajmować się wszystkim jednocześnie.

BiznesTipy to nowy cykl, w którym znajdziecie wyłącznie konkretne wskazówki. BiznesTipy możecie potraktować jako zbiór skondensowanych porad, ale także jako listę kontrolną, aby sprawdzić, czy w odniesieniu do swojego biznesu zadbaliście o każdy z wymienionych punktów. W BiznesTipach odpowiadam na pytania „co?”  lub „jak?”– ale przeważnie nie tłumaczę „dlaczego?"

Marcin

Zajmuję się promocją małych firm. Prowadzę konta social media, przygotowuję i rozpowszechniam eksperckie informacje prasowe, przeprowadzam kampanie AdWords, kreuję nazwy dla marek. Moja firma: empemedia.pl.