Co publikować na Facebooku? – Podcast 001

Jeśli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić tzw. fanpage, powinieneś znać odpowiedź na pytanie: co publikować na Facebooku? Od tego, jakie treści wybierzesz, w jakiej formie będziesz je publikował, a nawet w jakich godzinach będziesz je zamieszczał w sieci, w dużym stopniu zależeć będzie skuteczność Twojej strony firmowej na Facebooku.



Premiera podcastu BossBlog.pl

Na początek kilka słów o podcaście. Minęły dwa miesiące od chwili, kiedy napisałem na blogu o tym, że przymierzam się do „założenia” własnego podcastu. Nie ukrywam, że bardzo inspiruje mnie w tym temacie Marek Jankowski i jego Mała Wielka Firma – rzadko opuszczam którykolwiek odcinek i uważam, że to najlepszy polskojęzyczny podcast biznesowy. Słucham także Więcej niż Oszczędzanie Pieniędzy Michała Szafrańskiego i – już nie tak regularnie – inne podcasty, m.in. Finanse Bardzo Osobiste Marcina Iwucia oraz Pomoc w Kreatywnej Pracy Jacka Kłosińskiego.

Oczywiście, jestem dopiero na początku podcastowej drogi i absolutnie nie chciałbym się porównywać z którymkolwiek z powyższych. Zarówno moje umiejętności, jak i warunki techniczne stawiają mnie daleko w tyle. Ale! Po pierwsze – od czegoś trzeba zacząć. Po drugie – wierzę Markowi i Michałowi, którzy powtarzają w swoich audycjach, że właśnie teraz jest bardzo dobry czas na ruszenie z własnym podcastem, a po trzecie – i właściwie najważniejsze – myślę, że mam do przekazania wiele ciekawych informacji, a podcast daje mi szansę dotarcia do nowego audytorium.

Dla tych, którzy nie wiedzą – podcast to rodzaj audycji do słuchania, udostępnianej w internecie. Podcastu można słuchać bezpośrednio na blogu danego wydawcy (czyli w tym przypadku na BossBlogu), albo korzystając z aplikacji będących agregatorami rozmaitych audycji. Z tego drugiego rozwiązania szczególnie wygodnie korzysta się na telefonie – dzięki aplikacjom możesz słuchać ulubionych podcastów gdziekolwiek jesteś. I to nawet bez stałego dostępu do internetu, bo wybrane nagrania możesz pobrać i odsłuchiwać off-line. Będę się starał, aby mój podcast również trafił do najważniejszych agregatorów, jednak ten proces może trochę potrwać. Na razie więc pozostaje BossBlog lub Soundcloud, gdzie umieszczam pliki dźwiękowe.

Co w podcaście? Na razie plan jest taki, aby publikować krótkie, 20-minutowe nagrania. Ma być szybko, dość krótko, ale też konkretnie i praktycznie. O ile na blogu poruszam rozmaite kwestie związane z prowadzeniem własnej firmy, o tyle w podcaście chciałbym skoncentrować się przede wszystkim na sprawach związanych z szeroko pojmowanym marketingiem, reklamą i public relations.

Czy te same treści, co w nagraniach, będę udostępniał także jako teksty na blogu? Tak, ale nie do końca. Nie planuję publikowania transkryptów. Pod każdym podcastem będę publikował tekst na ten sam temat, ale zawartość obydwu materiałów nie będzie identyczna. Chciałbym, aby obydwie treści wzajemnie się uzupełniały.

Jak często będę nagrywał podcasty? Chciałbym, aby nowy odcinek pojawiał się raz w miesiącu, a za jakiś czas raz na dwa tygodnie. Zależy to jednak w dużym stopniu od moich możliwości czasowych, a także technicznych. Powyższy podcast traktuję jeszcze jako nagranie próbne – powiedzmy, że jest to próba generalna, ale jednak próba. Kolejny podcast pojawi się prawdopodobnie w sierpniu. Napisz w komentarzu, jak oceniasz ten pomysł, a jeśli uważasz, że podcast ma sens, zaproponuj temat jednego z kolejnych nagrań 🙂

A teraz przechodzę już do (krótkiego dziś) tekstu nawiązującego do treści audycji.


Co publikować na Facebooku?

Jeśli prowadzisz firmę, możesz czuć presję, by posiadać profil firmowy na Facebooku. W końcu, takie są wymogi nowoczesności. Ja zachęcam Cię jednak do tego, abyś na konto firmowe w mediach społecznościowych nie decydował się zbyt pochopnie. Nie chodzi bowiem o to, by mieć „jakiś tam fanpage”. Sens ma dopiero takie konto, które posiada odpowiednią treść, mówiąc żargonowo: content. Facebook może być ważnym narzędziem do content marketingu, ale treść nie zrobi się sama.

Do prowadzenia strony firmowej warto się przygotować. Na początek przemyśl, jakie treści chcesz publikować. Po drugie – jak często chcesz dodawać nowe wpisy. Przemyśl także godziny publikacji, tak aby posty pojawiały się wówczas, gdy Twoi potencjalni klienci będą korzystali z Facebooka.

Treści na Facebooku

Największe zasięgi osiągają obecnie publikacje video. Nie oznacza to jednak, że masz przygotować spot reklamowy na każdy dzień. Szybkie nagranie może mieć np. postać tzw. live’u, a więc możesz na żywo, transmitując obraz przez telefon lub komputer, opowiadać przez kilka lub kilkanaście minut o tym, co masz do powiedzenia (choćby i o nowościach w ofercie). Wiem jednak, że nie jest to rozwiązanie dla każdego. Na szczęście są i inne opcje. Facebook umożliwia przygotowywanie zestawów slajdów i prezentowanie ich w formie pokazu z muzyczką. Takie materiały są bardziej dynamiczne niż galerie zdjęć, a obecnie nie są jeszcze zbyt powszechne, przez co notują dużo więcej odtworzeń niż bardziej statyczne formy.

Na drugim miejscu pod względem poziomu oglądalności są pojedyncze zdjęcia i galerie zdjęć. One także osiągają spore zasięgi. Tak dobre, że jeśli chcesz opublikować link do jakiejś strony internetowej lub ciekawego artykułu, bardziej się „opłaca” wrzucić zdjęcie, a link dodać w opisie niż opublikować standardowy link z automatycznie dodanym fragmentem tekstu z linkowanej strony. Dodając fotki warto jednak pamiętać, że – jeśli post ma być promowany płatnie – na zdjęciu tekst nie może zajmować więcej niż 20% powierzchni.

Czasem dobrze zdecydować się także na wpis tekstowy (bez zdjęć), choć w takiej sytuacji warto używać emotikonów. Może wydają Ci się dziecinne, ale skutecznie przykuwają uwagę.

Jeśli zastanawiasz się, co konkretnie możesz publikować na profilu firmowym, to możesz rozważyć m.in.:

  • publikowanie ciekawostek pokazujących powstawanie produktów lub realizowanie usług „od zaplecza”;
  • opowiadanie o firmie, jej ofercie, np. w formie pytań i odpowiedzi. Ciekawą formą może być wywiad z właścicielem i publikowanie po jednym pytaniu i odpowiedzi, najlepiej z fajną ilustracją;
  • zachęcenie czytelników, by przesyłali własne zdjęcia z produktem (możesz to powiązać z konkursem i nagradzać najfajniejsze fotki);
  • pokazywanie w formie filmów lub slajdów ciekawego „story”, np. sposobu działania produktu lub usługi;
  • linkowanie do ciekawych tekstów związanych (bezpośrednio lub pośrednio) z branżą, w której działasz, albo z problemami, jakie rozwiązuje Twój produkt/usługa.

Czas publikacji

Ze statystyk związanych z kontami Klientów agencji Empemedia.pl wynika, że najlepszą godziną na publikacje postów jest godz. 21:00, ponieważ wtedy właśnie potencjalni odbiorcy przebywają w sieci. A jak jest u Ciebie? Będziesz mógł to sprawdzić w Statystykach na swojej stronie firmowej.

Pamiętaj jednak, że w popularnych godzinach jest też największa konkurencja – inne firmy również będą planowały publikacje na godziny, gdy ich klienci będą najczęściej korzystali z sieci. Od czasu do czasu warto opublikować wpis o takiej porze, która pozwoli trafić także do mniejszości Twoich odbiorców, dostępnej w mniej typowych godzinach.

Długość publikacji

Przyjęło się uważać, że na Facebooku należy dodawać krótkie posty. Krótkie wpisy można przeczytać szybciej, łatwiej więc uzyskać większą liczbę polubień i innych reakcji. Z drugiej jednak strony, krótki post szybko się czyta i szybko się o nim zapomina. To te dłuższe potrafią nas bardziej zaangażować, czasem skłonić do przemyślenia, a przez to na dłużej zapadają w pamięć.

Jeśli Twoja oferta skierowana jest do odbiorców świadomych, inteligentnych, którzy mogą szukać w internecie czegoś więcej niż najprostszej rozrywki, nie bój się prezentować im bardziej ambitnych treści. Pamiętaj jedynie, że nie każda pora będzie równie dobrze sprzyjała reagowaniu na długie wpisy. Te dłuższe i bardziej wymagające publikuj w godzinach wieczornych lub w innym czasie, ale takim, kiedy zakładasz, że Twoja grupa docelowa będzie miała akurat czas na spokojne zapoznanie się z nimi.

I na koniec ważna uwaga: zadbaj o różnorodność. Staraj się, by dodawane wpisy odróżniały się od siebie zarówno pod względem treści, jak i formy.

Czy to wszystko? Nie, tematu na pewno nie wyczerpałem. W podcaście poruszam jednak także inne kwestie, które stanowią rozwinięcie niniejszego tekstu – dlatego zachęcam do wysłuchania.

 

Marcin

Moja specjalność to marketing oraz social media w małych i średnich firmach. Prowadzę konta firmowe (profile) oraz kampanie promocyjne na Facebooku i Instagramie dla Klientów z rozmaitych branż. Moja firma: Empemedia.pl. Moje książki - zerknij tutaj!