Na Instagramie jest już ponad 700 milionów użytkowników, którzy każdego dnia oceniają 3,5 miliarda zdjęć. Wśród młodych ludzi 60-70% jest skłonnych kupić produkt marki znanej z mediów społecznościowych, a 67% konsumentów uważa, że zdjęcia są bardziej przekonujące niż informacje o produkcie, czy nawet opinie klientów. To fakty. A pytanie brzmi nie „czy”, ale jak wykorzystać Instagram w biznesie, by zrobić to dobrze?

W serii BiznesTipy podaję na tacy samo sedno informacji, bez wnikania w zawiłości danego tematu. Tak będzie i tym razem, dlatego może się okazać, że będziesz potrzebował dodatkowych treści, by w pełni skorzystać z poniższych wskazówek. Jeśli tak, daj znać w komentarzu.

 

1) Wykorzystaj opis firmy do sedna działalności

W opisie konta na Instagramie możesz podać bardzo niewiele informacji o firmie lub marce, ale to nie powód, by rezygnować z metryczki. Wręcz przeciwnie – postaraj się jednym zdaniem uchwycić samo sedno swojej oferty. Napisz o tym, co masz, dla kogo i co wyróżnia Twoją markę. Jeśli działasz lokalnie, dodaj dane teleadresowe.

2) W opisie marki koniecznie podaj link

Ten link może prowadzić do strony głównej Twojej firmy, ale przemyśl, czy nie mógłby kierować do listy aktualnych promocji lub do formularza zapisu na newsletter. Ta ostatnia możliwość pozwoli Ci na zbieranie adresów e-mail od osób potencjalnie zainteresowanych ofertą.

3) Ustal strategię dodawania zdjęć na Instagramie

„Strategia” to wielkie słowo, ale tak naprawdę chodzi przede wszystkim o to, abyś przemyślał, jakie zdjęcia chcesz dodawać, jak często i w jakich godzinach. Rzecz w tym, aby przekaz Twojej marki był spójny (np. aby kolejne zdjęcia pasowały do siebie) i dopasowany do grupy potencjalnych odbiorców.

4) Utwórz hasztag związany z Twoją marką

Używaj charakterystycznego słowa ze znakiem #, a więc tzw. hasztaga, by oznaczać zdjęcia swojej marki. Zachęcaj także do stosowania go przez klientów i partnerów biznesowych. Dzięki temu łatwo odnajdziesz informacje nawiązujące w jakikolwiek sposób do Twojej działalności.

5) Śledź wpisy z hasztagiem marki i udostępniaj je

Jeśli klient udostępni zdjęcie, na którym oznaczy produkt Twojej marki, podziękuj mu w komentarzu, by dać znać, że widziałeś fotkę, ale także po to, by zareklamować się wśród jego followersów (obserwujących). Większość klientów nie będzie też miała nic przeciwko temu, abyś udostępnił takie zdjęcie na profilu marki. W ten sposób zdjęcie klienta wykorzystasz do promocji marki na własnym koncie, a przy okazji zachęcisz kolejnych do wrzucania i oznaczania zdjęć Twoich produktów w taki właśnie sposób.

6) Oznaczaj klientów i marki z którymi współpracujesz

Gdy wykorzystujesz czyjeś zdjęcie, pamiętaj o oznaczeniu autora znakiem @ (np. @jankowalski). Oznaczaj też ludzi i przedmioty powiązane z markami, z którymi współpracujesz – w ten sposób wzajemnie możecie się wspierać w budowaniu większego zasięgu Waszych produktów i usług.

7) Organizuj konkursy, które zmobilizują Twoich fanów

Konkurs na Instagramie najczęściej polega na tym, aby użytkownicy aplikacji opublikowali zdjęcie związane z daną marką, a następnie oznaczyli je konkursowym hasztagiem. Przygotuj regulamin, w którym zastrzeżesz sobie prawo do udostępniania takich zdjęć. Dla autorów najlepszych fotografii przygotuj nagrody – im atrakcyjniejsze, tym mocniej zmobilizują Twoich followersów do zaangażowanego promowania Twojej marki.

8) Korzystaj z modnych hasztagów

Pod każdym zdjęciem możesz dodać 30 słów kluczowych. Wykorzystuj je, ponieważ zdecydowana większość użytkowników Instagrama przeszukuje serwis właśnie poprzez klikanie w hasztagi. A więc to od ich doboru może w dużym stopniu zależeć popularność danego zdjęcia i dalej – całego profilu marki. Wybieraj słowa modne, ale niezbyt ogólne. Np. lepiej użyć słowa „butyślubne” niż „moda”. Śledź popularne hasła i testuj, które przyciągną na konto Twojej marki najwięcej użytkowników.

9) Wykorzystuj emotki, ale rób to z głową

Emotikony czy emoji to znaki graficzne wplatane w tekst. Niektórzy użytkownicy Instagrama stosują je bardzo hojnie, ale w przypadku marki lepiej zachować umiar. Kwiatuszki, serduszka bądź uśmiechy warto stosować dla urozmaicenia jednolitego tekstu, ale jeden znaczek (lub maksymalnie kilka) pod jednym zdjęciem, zazwyczaj wystarczy. Zazwyczaj, ponieważ zależeć to może od branży, w której działasz oraz od grupy docelowej.

10) Zrób porządek z hasztagami

Jeśli nie podoba Ci się bałagan związany z hasztagami pod zdjęciami, możesz temu zapobiec! Pod opisem zdjęcia zrób linijkę odstępu i dopiero poniżej wpisz hasztagi.


Chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie mediów społecznościowych? Zapraszam na szkolenia: